Gunboards Forums banner

Info over de vroege periode van CG 63. (Zoals ik het begrijp).

1 reading
31K views 82 replies 26 participants last post by  johnson.e65  
#1 ·
De volgende informatie is verzameld uit drie kleine afdrukken van Norma genaamd "Norma nytt" (nieuw van Norma) en zijn gedrukt in 1962, 1963 en 1964.
Het was een vraag naar een nieuw geweer voor FSR met goede precisie en gericht op competitie. Norma in Åmotsfors en Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori in Eskilstuna leken op dit onderwerp te hebben samengewerkt. Afgevaardigden van Gevärsfaktoriet gingen in 1961 naar Åmotsfors om te kijken naar het "skyttegevär" (schietgeweer) dat was samengesteld door wapensmid Eric Hellqvist (ja... dezelfde die de diopter met zijn naam erop maakte) en majoor Björn Zachrisson. Maar in Eskilstuna bestonden de mogelijkheden voor productie, dus begon Gevärsfaktoriet met het maken van proefgeweren. (vrij naar Norma nytt 1962).

Om de kosten te drukken werd besloten om m/96 als basis te gebruiken. Zomer 1961 had Gevärsfaktoriet vijf proefgeweren gemaakt die de kolf van het jachtgeweer m/Trofé als uitgangspunt hadden. Het eerste resultaat werd bekendgemaakt in de herfst van 1961. Verdere verbeteringen door Erik Wallberg in Eskilstuna leidden tot prototype CG 62 dat winter 61/62 werd getest. Zomer 1962 leidden veldtests door militaire en civiele schutters tot verdere verbeteringen en uiteindelijk... werd CG 63 (Type 1) geboren. In november 1962 werd CG 63 goedgekeurd door "skytteförbundens överstyrelses verkställande utskott" (FSR superior boards executive committee). en daarmee op voorstel voor het volgende FSR-parlement in (dat in mei 1963 zou worden gehouden) als FSR's volgende schietgeweer. Een vereiste was natuurlijk dat de CG 63 ook werd goedgekeurd als een legermodel. (vrij naar Norma nytt 1963).

Foto's van CG 63 type 1 voor rechts- en linkshandige schutters.
Image

In de herfst van 1963 was het leger betrokken bij proeven met type 1 CG 63. Het leger was niet tevreden met de kolf en er moesten verschillende aanpassingen worden gedaan. Nu werd CG 63 type 2 geboren in september 1963. In oktober werd een veldtest gehouden bij InfSS, infanteriets Stridsskola (Infanterie Oorlogsacademie). Ze werden in december 1963 gedaan en het legermodel m/6 en m/7 was gepland om in februari 1964 te worden goedgekeurd. Het plan was om in april 1964 te beginnen met het leveren van de eerste CG 63 aan FSR-schutters. (vrij naar Norma nytt 1964).

Foto's die de verschillen laten zien tussen type 1 en type 2 CG 63.
Image

1. "roset" ingetrokken.
2. Ongeveer 12 mm naar voren verplaatst.
3. Ongeveer 6-8 mm verhoogd.
4. Wangsteun aan beide zijden hetzelfde.
5. Verhoogd tot 134 mm.

Nou... alles voor vanavond. Maar ga de komende dagen verder. Als iemand andere info hierover heeft, laat het ons dan weten. Misschien is dit al eerder behandeld...
Groeten,
ARILAR:)

#3 ·
Zoals gewoonlijk, arilar, zeer goed gedaan. Ik lees uw berichten elke keer met plezier en kom altijd weg met een nieuwe kennis van Zweedse Mausers en FSR.

Ga zo door met het geweldige werk!!

metzgeri

#4 ·
En in 7,62 x 51?

Een geweldige post met alle nieuwe informatie.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe de 7,62 x 51-versies van het M63-geweer zich hebben ontwikkeld. Reynolds en Fulton's boek Target Rifle Shooting uit 1972 verwijst naar de M63 die was uitgerust met Parker Hale-vizieren en werd getest voor adoptie in het VK toen ze overstapten van de 303 Br naar de 7,62 x 51-patroon. Het geeft geen datum, maar het zou ongeveer 1968 zijn geweest toen de overstap plaatsvond.

Interessant is ook dat de originele M96-actie perfect in orde was voor deze patroon.

#16 ·
CG 63 voor het VK!

Een geweldig bericht met alle nieuwe informatie.

Ik heb me altijd afgevraagd over de evolutie van de 7,62 x 51 versies van het M63 geweer. Reynolds en Fulton's boek Target Rifle Shooting uit 1972 verwijst naar de M63 die was uitgerust met Parker Hale-vizieren en werd getest voor adoptie in het VK toen ze overstapten van de 303 Br naar de 7,62 x 51 patroon. Het geeft geen datum, maar het zou ongeveer 1968 zijn geweest toen de overstap plaatsvond.

Interessant is ook dat de originele M96-actie perfect in orde was voor deze patroon.
Hoi SwedeM63!
Ik heb dit al eerder gepost, maar misschien op "Old Gunboard". Verwijst u naar militaire of civiele proeven? Mij is verteld dat FFV niet helemaal tevreden was met de inspanningen van Parker Hales om de CG 63 7,62 Nato-versie als doelgeweer op de markt te brengen. Zoals u kunt zien, is dit de nieuwsbrief van "eind" juli 1968.
Trouwens. Interessante info is dat er tegen die tijd 16000 (schat zowel gloednieuwe als conversies geteld) CG 63's waren gemaakt!! Denk eraan, de productie begon in 1964 met de eerste 50 klaar in mei van hetzelfde jaar.........Ik ben aan het tellen........ongeveer 300 per maand als de productie het hele jaar doorloopt. Ik denk dat de vraag in Zweden in de eerste jaren het hoogst was toen er 600 per maand konden worden gemaakt.

Image

Groeten,

#7 ·
Het is geweldige info! Ik denk dat het algemeen werd aanvaard dat het belangrijkste verschil tussen de twee modellen alleen de voorzieningen voor de schoonmaakstok waren. Nu er een vergelijkende foto is van beide kolfen en de verschillen worden aangewezen, kun je zien dat ze echt van elkaar verschillen.

#8 ·
Het is geweldige info! Ik denk dat het algemeen werd aanvaard dat het belangrijkste verschil tussen de twee modellen alleen de voorzieningen voor de schoonmaakstok waren. Nu er een vergelijkende foto is van beide kolfen en de verschillen worden aangetoond, kun je zien dat ze echt van elkaar verschillen.
Sorry als ik onduidelijk ben geweest. CG63 is een "burgerlijk" model voor FSR. M/6 is de militaire versie met uitsparing voor schijf, schoonmaakstok en GF-diopter als enige verschillen (nou ja...GF-diopter kan natuurlijk gebruikt worden op de FSR CG 63). Wat ik als "type 1" heb laten zien, is de eerste door FSR goedgekeurde CG 63 (gebruikt als proefgeweer in de zomer van 1963 en getoond in de linker- en rechterversie op de foto met het paar hierboven) die niet door het leger werd geaccepteerd en nooit in productie kwam voor FSR. Type 2 van CG 63 was de CG 63 die in productie kwam en "model" was voor het leger m/6. Ik hoop dat dit meer zin heeft. Groeten, ARILAR:)

#9 ·
Bedankt voor al deze informatie!
Kan iemand een paar goede foto's van het M/6 militaire model plaatsen? Ik hoor er altijd over, maar eigenlijk heb ik er nog nooit een gezien. Alle CG63 die ik tot nu toe heb gezien, inclusief degene die ik bezit, zijn denk ik civiele versies.
Met vriendelijke groeten.

#10 ·
CG 63, info uit het jaar 1965.

Image

Hierboven staat de info rechtstreeks van FFV 1965. Beschrijft wat er verschilt tussen m/96 en CG 63. Vertelt onder andere dat de loop conisch is en nu 19 mm diameter heeft in plaats van 17,5 mm ervoor (daarom zwaarder in vergelijking met m/96 loop). Langzamere twist (220 mm in plaats van 200). Totale lengte hetzelfde. Walnotenhouten kolf en vrij zwevende loop. De ontvanger moet "glanzend" of zwart geoxideerd zijn en nog veel meer. Dit is de CG 63 die besteld kon worden bij Gevärsfaktoriet als er een nieuwe CG 63 gewenst was. Conversie van m/96 ingezonden door FSRshooters kon in die tijd zowel bij Gevärsfaktoriet als Norma worden gedaan.

Image

Image

Dit document van FFV is gedateerd oktober 1965. Vertelt dat de productie van CG 63 begon in april 1964 en eind mei 1964 de eerste 50 geweren CG 63 werden geleverd. Het aantal geweren per maand is daarna verhoogd en sinds mei 1965 rond de 600 geweren gehouden (ik gok voor elke maand. In de cijfers lijken zowel nieuw gemaakte als conversies te zijn opgenomen). Er moest een speciaal document worden gebruikt en ingevuld voor de bestelling van een CG 63 (dat zal ik in een latere post laten zien). Geschatte tijd vanaf de bestelling van een nieuwe CG 63 was 6 weken en voor conversies 6-8 weken (vanaf het moment dat het geweer arriveerde in Åmotsfors of Eskilstuna). Nieuws: Kolfplaat in "hard rubber" nu te krijgen. Een "veldcompetente" diopter in aanbouw. Niet klaar voor het schietseizoen 1966 (dit was de GF-diopter die niet klaar was. Uiteraard een teleurstelling voor FFV die in plaats daarvan Söderin of Elit moest aanbieden. Als je een Hauge, Hooka of Lyman instuurde, kon deze ook worden gemonteerd. Dus wat er in "Crown Jewels" staat over diopters in het begin voor CG 63 verschilt van hoe het werkelijk was). Merk op dat de foto's CG 63 met Elit-diopter laten zien.

Groeten,

#11 ·
Arilar,
Ik ben vandaag gewoon in de war. Ik wist van de schijf, de schoonmaakstok en de specifieke vizieren. Ik denk dat ik iets raars dacht voordat ik antwoordde en het is allemaal door elkaar geraakt.

#15 ·
Bestelformulier gebruikt in 1965!Hier gaan we.....dit document was vereist bij het verkrijgen van uw CG 63 van welke aard dan ook.
Image
Dit is het bovenste gedeelte en ik zal proberen er delen van te vertalen.
Image
Nedanstående utförande beställes (volgend model wordt besteld)Nyanskaffning av Skyttegevär (nieuwe aanschaf van schietgeweer)Ändring av insänt gevär m/96; byte av stock och pipa samt översyn (wijziging van verzonden geweer m/96; vervanging van kolf, loop en revisie)byte av enbart stock samt översyn (vervanging van alleen kolf en revisie)Nedanstående tillägg beställes (volgende toevoegingen worden besteld)Inköp och montering av (aankoop en montage van)med (met)särskild för sig insänt (speciaal afzonderlijk verzonden) "wat betekent dat je dit al had en het naar Åmotsfors of Eskilstuna stuurde om het op het geweer te monteren"Ändring till kort slaglängd (wijziging naar korte slag)Kolvförlängning av valnötsträ med skruvar (kolfverlenging van walnoot met schroeven)Bakplåt av hårdgummi (achterplaat van hard rubber)En het onderste deel van het document
Image
Byte av defekta delar å insänt gevär m/96 (vervanging van defecte onderdelen op geweer m/96)Låda (ontvanger)Slutstycke (bout)Sorry, ik heb niet de vaardigheid om alle andere technische woorden te vertalen en kan mijn "kroonjuwelen" nu even niet vinden...misschien kan iemand helpen...Dus...het lijkt erop dat dit alle verschillende variaties van CG 63 verklaart die verschijnen. En natuurlijk...al deze variaties zijn echt legitieme CG 63's.Groeten,ARILAR:)

#20 ·
Bedankt Arilar voor het plaatsen van die documentatie - het is een enorm belangrijke bijdrage. Tack så mycket! Jarenlang was Dana's Crown Jewels een van de weinige informatiebronnen voor de CG 63 en het was uit zijn boek dat ik mijn normen heb vastgesteld voor wat ik wil vinden en hebben wanneer ik een CG 63-geweer koop. Uw documenten maken het heel duidelijk en vullen de gaten in die informatie.

Er blijven nog vragen over - Is er een geweer dat is geproduceerd of geconverteerd/gemodificeerd door CG-FFV of Norma voorzien van de juiste stempel op de ontvanger? Zijn er nog andere bekende markeringen die specifiek zijn voor dat proces? Niet alle CG 63-geweren die alle kenmerken hebben van een nieuw geproduceerd of volledig geconverteerd geweer (d.w.z. 19 mm loop, aanpassingen aan de trekker, slagpin, spanelement, ontvangerstempels, enz.) hebben een herkeuringsrune. Betekent dit dat de wapensmeden bij CG-FFV of Norma hebben bepaald dat het geweer niet opnieuw gekeurd hoefde te worden?

We hebben enkele voorbeelden nodig van de markeringen die door FSR-wapensmeden op geconverteerde/gemodificeerde wapens zijn achtergelaten en aangezien sommige van die wapensmeden uit die periode zeker nog leven, is het misschien niet zo moeilijk om dat te achterhalen.

Hoewel het uit de documenten heel duidelijk is dat een militair m/96 gewoon de kolf kon vervangen, wat gebeurde er tijdens de revisie die ook als onderdeel van die activiteit wordt vermeld?

Een van de punten die ik eerder heb aangekaart, is ook onbeantwoord. Aangezien originaliteit een basispremisie is van het verzamelen van dit type geweren, hoe moet de originaliteit van een militair m/96-loopactie met een CG 63-kolf worden bepaald? Dat wil zeggen, hoe weten we dat zo'n geweer het officiële proces in Zweden heeft doorlopen in plaats van dat iemand in Zweden of de VS gewoon een CG 63-achtig geweer uit onderdelen bouwt. Voor de prijzen die deze geweren kunnen opleveren, is dat het eerste wat ik wil weten. Kan ik de herkomst van het geweer vaststellen?

Ik kan helpen met het vertalen van de technische termen voor de geweeronderdelen op het bestelformulier en zal daar morgen mee aan de slag gaan.

#25 ·
We hebben enkele voorbeelden nodig van de markeringen die FSR-wapensmeden achterlieten op omgebouwde/gemodificeerde wapens en aangezien sommige van die wapensmeden uit die periode zeker nog in leven zijn, is het misschien niet zo moeilijk om dat uit te zoeken.

Hoewel het uit de documenten heel duidelijk is dat een militair m/96 gewoon de kolf kon vervangen, welke dingen gebeurden er tijdens de revisie die ook als onderdeel van die activiteit worden vermeld?
Bedankt voor al het vertaalwerk Kriggevaer!! Schitterende suggestie om contact op te nemen met een FSR-wapensmid. Zal proberen dat te doen. Denk dat ik er een kan vinden die daadwerkelijk actief was met CG 63. Sterker nog, CG 63 is nog steeds toegestaan volgens FSR en een FSR-wapensmid moet het werk kunnen doen of het proces kunnen uitleggen!
Ik denk dat de revisie zou kunnen leiden tot de "verandering van defecte onderdelen" volgens de prijslijst in het onderste deel van het document.
Groeten,

#21 ·
Rifle parts (delar) names in Swedish - English.

Låda = receiver
Slutstycke = bolt body
Tändstiftsmutter, kort slaglängd = cocking piece, shortened stroke length
Styrhylsa = bolt shroud
Tandstiftsmutter = cocking piece
Säkerhetsspärr = safety lever
Avtryckarstång = sear, not sure on this one
Tandstift = firing pin
Avtryckare = trigger
Utdragare = extractor
Kornring m/96 = front sight ring/base
Slagfjäder = firing pin spring

#22 ·
Ik geloof dat het "onmogelijk" zou zijn om te zeggen of een bepaald geweer helemaal origineel was toen het van CG-FFV of Norma kwam!!!! Zodra de originele "Crown/C, date & rune" op de ontvanger werd gestempeld, zou het hoogstwaarschijnlijk opnieuw worden opgebouwd en we kennen geen tweede of derde keer herbouwmarkeringen. Mijn CG-63 met de "Crown/C" stempel heeft een Norma herbouwsticker op de kolf, maar geen Norma markeringen op de ontvanger. Ik heb geen CG-63's gezien die zijn gestempeld met de markeringen van een goedgekeurde wapensmid, dus ze hebben ze mogelijk niet gebruikt. Als die er zijn, heeft niemand ze tot op heden laten zien. De ene CG-80 die ik heb met de verstrengelde "JJG", 86' datum erop gestempeld, is de enige die ik momenteel ken. Hij staat niet vermeld in Crown Jewels. Deze man (Ingvar Jansson) zou nog in leven kunnen zijn?????

Er zijn maar heel weinig CG-63 onderdelen beschikbaar in de VS, dus het is niet waarschijnlijk dat er hier veel in elkaar worden gezet. Het lijkt er ook niet op dat er veel CG-63 onderdelen beschikbaar zijn in Zweden, anders zouden we ze op EBAY zien. Omdat we onlangs 2 CG-80's bij Allans Armory hebben gezien met ontbrekende onderdelen, ben ik er zeker van dat ze compleet zouden worden gemaakt als er onderdelen beschikbaar zouden zijn. Zeker, de Zweedse exporteurs zouden een onderdelenwapen maken om gewoon een andere verkoop te doen, maar ik betwijfel of ze veel moeite in het project zouden steken, omdat het moeilijk zou zijn om onderdelen te vinden. Ik betwijfel of er een manier is om de originaliteit van deze doelgeweren te bewijzen.

#33 ·
Ik geloof dat het "onmogelijk" zou zijn om te zeggen of een bepaald geweer helemaal origineel was toen het van CG-FFV of Norma kwam!!!! Zodra de originele "Kroon/C, datum & rune" op de ontvanger was gestempeld, zou het hoogstwaarschijnlijk opnieuw worden herbouwd en we kennen geen tweede of derde keer herbouwmarkeringen. Mijn CG-63 met de "Kroon/C"-stempel heeft een Norma-rebuild-sticker op de kolf, maar geen Norma-markeringen op de ontvanger. Ik heb nog geen CG-63's gezien die zijn gestempeld met de markeringen van een goedgekeurde wapensmid, dus ze hebben ze mogelijk niet gebruikt. Als die er zijn, heeft niemand ze tot op heden laten zien. De ene CG-80 die ik heb met de verweven "JJG", de datum '86, erop gestempeld, is de enige die ik momenteel ken. Hij staat niet vermeld in Crown Jewels. Deze man (Ingvar Jansson) zou nog in leven kunnen zijn?????
Nou... Zoals ik de vroege papieren lees, maakte alleen FFV de totaal "nieuwe" CG63's en ook de conversies. Norma mocht alleen conversies maken. Ik vraag me af of de door FSR goedgekeurde wapensmeden misschien later kwamen. Ik vermoed dat ze geen goedkeuring van FFV hadden om de m/96 naar m/63 conversies te maken. In dat geval zou FFV ze moeten uitrusten met de typische CG 63-onderdelen en ik betwijfel of ze dat deden. Wat de FRS-wapensmeden volgens mij deden, was het verwisselen van lopen (Otterups en Kongsbergs worden populairder, nietwaar?), het afstellen van triggers, het monteren van diopters etc. Het lijkt erop dat ik die telefoon echt moet plegen naar een oude wapensmid...
Groeten,

#23 ·
Op een m/96 gemonteerd op een CG63-kolf... hoe werd de basis van het vizier behandeld? Werd het gesoldeerd en ruw gelaten? Werd het gesoldeerd en gepolijst en geblauwd? Is er enige uniformiteit in de manier waarop de basis van het vizier werd behandeld in deze specifieke variant?

Werd de unieke CG63-trekkerbeugel en de enkelfase-trekker gemonteerd op deze m/96-variant van de CG63?

Ik kan niets anders bedenken dat een m/96 van een CG63 onderscheidt en hierover meer duidelijkheid zou kunnen geven.

Leuk om te zien dat SwedeJohn ons een bezoek brengt:).

Dutchman

#24 ·
Hier is een illustratie die ik jaren geleden van Pettson of Anders heb gekregen. Ik weet niet waar het origineel vandaan komt, behalve uit Zweden.

Vertaling van de uitleg van de loopmarkeringen die in de illustratie worden getoond:

slutkontroll utförd = eindcontrole uitgevoerd
skottställning utförd = test schieten uitgevoerd
pipans utgängkaliber = initiële boringdiameter

Ontvanger markeringen:

tillverkningsnummer = productienummer van de fabrikant

fabrik och årtal för omändring resp nyanskaffning = fabriek en jaar van ombouw en vervanging door nieuwe onderdelen. (niet helemaal correct, maar dichtbij)

högtrycksskjutning utförd = hogedruk (proef) schieten uitgevoerd

#27 ·
Hier is een illustratie die ik jaren geleden van Pettson of Anders heb gekregen. Ik weet niet waar het origineel vandaan komt, behalve uit Zweden.
Zeer nuttige illustratie!! Bedankt, legt veel voor me uit. Vergeten te vermelden. Afgelopen weekend een rondreis gemaakt met mijn dochter om familie en vrienden te bezoeken. "Toevallig" langs Husqvarna en Eskilstuna gegaan. Zowel interessante objecten als documenten gevonden over de evolutie van de CG 63. Kopieën beloofd gekregen en kan jullie dan alle info geven die misschien nog niet bekend is. Kan echter even duren voordat ik deze papieren ontvang. Heb geduld! Ik ben erg blij dat jullie allemaal deelnemen aan deze thread.
Groeten,

#28 · (Edited)
Arilar: De schoonmaakstok is net als een M-96 of M-38 schoonmaakstok, slechts 39 cm lang. Hij heeft ook een zwarte nylon schoonmaakbus van ongeveer 3,5 cm lang die op de stok en de boring past. Waarom, weet ik niet, want de stok is te kort om te gebruiken voor het schoonmaken. De zwarte bus lijkt op de foto gebarsten of kapot.

Let op de schets van CG- en Noma-markeringen. De rune is voor beide typen verschillend. Ik zie een foto gepost door FlightRN die alleen de "NP" boven de datum en geen rune heeft. Het voorbeeld in Crown Jewels heeft ook geen rune (pagina 135 #287). Heeft uw Norma CG-63 een rune erop? Plaats een foto als er een rune is.

Ik heb dezelfde schets gezien op de website van Mats Persson. Hij is er mogelijk de bedenker van. Om de een of andere reden werkte zijn site de laatste keer dat ik er was niet.

#30 ·
Hoi Arilar,

De nieuwe documenten die je krijgt, zouden erg interessant moeten zijn - bedankt voor de moeite.

De aanwezigheid of afwezigheid van het rune-teken heeft me al een paar jaar verbaasd. Ik heb dit besproken met verzamelaars hier in de VS en Zweden, die die situatie ook hebben opgemerkt. Het is een beetje vreemd dat sommige geweren zouden worden getest en andere niet. Vooral als het de volledige productiemodellen zijn en geen conversies of door FSR gebouwde geweren.

Dana Jones merkt in Crown Jewels ook op dat ongeveer 66.000 geweren uit dit programma voortkwamen. Het zou nuttig zijn om te weten hoeveel de "nieuwe productie"-geweren waren die uit CG-FFV kwamen, die bij Norma werden gemaakt en conversies die door particuliere eigenaren werden ingestuurd.

#40 ·
Dana Jones merkt in Crown Jewels ook op dat er ongeveer 66.000 geweren uit dit programma voortkwamen. Het zou nuttig zijn om te weten hoeveel de "nieuwe productie" geweren waren die uit CG-FFV kwamen, die gemaakt werden bij Norma, en de conversies die door particuliere eigenaren werden ingestuurd.
Mijn gevoel over in totaal 66000 is dat het wel eens klopt. Natuurlijk moeten ze de conversies meerekenen. Is de productie van Norma inbegrepen? Het zou interessant zijn om te weten wat Dana's bron is voor dit aantal.
FSR had in 1964 en 1965 een aanvraag ingediend voor karabijn m/94 (waarschijnlijk m/94 of 94-14) om te worden gegeven en doorgestuurd naar FFV, van de Zweedse regering om CG 63 te bouwen. De antwoorden kwamen op 14 mei 1964 en 7 mei 1965 en elke keer werden er 5000 m/94 gegeven.
Op 8 november 1965 vroeg FSR de Zweedse regering (Kungliga Försvarsdepartementet) om 20000 m/96 te geven aan FFV en om te bouwen tot CG 63. Op 25 februari 1966 kwam het antwoord. FSR kon 16000 m/96 krijgen, 6000 in één keer en 4000 voor elk jaar 1967 en 1968. Uiteindelijk de rest van 2000 geweren in 1969. Later probeerde FSR nog een paar duizend m/96 los te krijgen, maar ik weet niet met welk succes. Zweden had een paar jaar eerder een grote hoeveelheid karabijnen als overschot in het buitenland verkocht, als ik het me goed herinner, dus er kwamen waarschijnlijk niet meer dan die oorspronkelijke 10000 naar FFV.
Dat maakt in totaal 26000 ontvangers en bouten die bij FFV gebruikt konden worden om CG 63 te produceren. Hoeveel meer m/96 bouten en ontvangers FFV uiteindelijk kreeg, weet ik niet.
Vergeet niet dat Norma geen CG 63 mocht bouwen vanaf nul, maar alleen kon ombouwen wat de schutters instuurden. Er waren maar heel weinig m/94's in particuliere handen. Er waren de zeer weinige prijskarabijnen uit de vroege tijd en officierenwapens (het is niet waarschijnlijk dat die als CG 63 zouden eindigen). M/94 kon worden uitgeleend aan FSR-clubs om te gebruiken voor junioren (jongeren onder de 16 jaar), maar moest worden teruggestuurd. Kon niet worden gekocht door schutters of clubs op de manier waarop m/96 werd verkocht. Ik denk dat een vrij grote hoeveelheid van de 500 fm/23 eindigde als CG 63 en zoals we weten werd een deel van de 100 fm/23-36 omgebouwd tot CG 63 (waarom heb ik de mijne laten ontsnappen!!:().
Dus.... misschien ruwweg iets minder dan de helft van de 66000 geproduceerde CG63 was FFV nieuw gemaakt en de rest geconverteerd door Norma en FFV door ingestuurde geweren.
Als dit klopt, zijn er ongeveer 10000 CG 63 geproduceerd van m/94 ontvangers en als het bovenstaande klopt, kwam er geen CG 63 met m/94 ontvangers uit Norma. Het lijkt er ook op dat nieuw gemaakte CG 63 van FFV in het begin werden gemaakt van m/94 systemen. Dus deze FFV CG63s van 94-systemen zouden vroege productie jaren moeten hebben.
Groeten,

#34 ·
Ik heb nog geen door Norma geproduceerde CG-63 met de rune gezien. Ik vraag me af of Norma echt de "rune" heeft gebruikt???? Ik heb slechts een paar Norma-voorbeelden gezien, dus te weinig om daarover een aanname te doen.

Bedankt voor de foto's.
Er stonden ooit een aantal NP CG-63's in de rekken bij Simpsons. Klinkt alsof een roadtrip nodig is om naar runen te zoeken.

#35 · (Edited)
Er lijken meer CG-63 lopen te zijn (gestempeld met een kleine "K" in een "C") dan Norma, Deense en Noorse lopen. Uit mijn beperkte waarnemingen, waarschijnlijk minstens 90% tot 95% gemaakt door CG. Als de FSR-wapensmeden slechts beperkt wapenwerk deden, zou dat de afwezigheid van FSR-markeringen op de ontvangers verklaren.

Misschien kunt u in een Zweeds telefoonboek kijken of er een vermelding is voor "Ingvar Jansson, Grena, Gatan 24D, Uppsala Tel 018-257552" zoals van de CG-80 met zijn initialen "JJG" en de datum 1986. Als hij nog op dit adres woont, heeft hij mogelijk wat info.