Hé Highrider, alias Highwriter, net als jouw journalistieke stijl! Bedankt voor je Model 88 bijdrage! Goede journalistiek en beknopt! Misschien hier alleen een aanhangsel als Model 88, “tweede aflevering” Ik heb verschillende 88-geweren en een karabijn. De vroegste uit 1957, ongeveer toen de fabriek het Model rechtzette na enkele productiefouten. Weet er niet veel van, behalve wat ik heb gelezen. Niets ernstigs. Tegen het midden van de jaren vijftig moest het idee van een hendel met hoog vermogen iets van een twijfelachtig avontuur zijn voor de Firma. Zoals het insnijden in twee van zijn eigen markten. Aan de ene kant de andere, “traditionele hendels” van die tijd. Aan de andere kant de kameringen van zijn historische Model 70. De traditionele hendel van Model 95 was stil gestorven rond de tijd dat Model 70 rond 1936 of zo werd geïntroduceerd om ongemakkelijk te concurreren. In de jaren vijftig was er, afgezien van het stelen van verkopen van zichzelf, de “cultuurshock”. Ik geloof dat de fundamentele stelling die zowel de Fabriek als de sportmensen deelden... Was het echt nodig? Toch altijd “nieuw & verbeterd” om zijn weg te gaan! Gelukkig voor degenen onder ons die het Model 88 waarderen. Ik spreek hier niet zo veel omdat het naar mijn mening een ander beest is. Meer dan alleen “hendel vrij voor jou en mij...” Zoals de 100 een beetje humeurig! Zoals je opmerkt, opende de 7.62 Nato, alias .308 Winchester, nieuwe vergezichten van kortere patronen, wat ook niet toevallig de kortere hendelslag vergemakkelijkte. Het Model 1895 dat een lange hendelslag fietste en naar “ongemakkelijk” bewoog. Het 88-genre aanzienlijk compacter en ergonomischer in zeer formaat! Een ander kenmerk van het Model 88 (en 100), geen van beide leed materieel aan de val van 1964 van Grace van het Model 70 en de hendelcohorten. Het vertegenwoordigde al een kostenbesparende ontwerpfactor van twee decennia van de “pre '64”-genres van decennia geleden. Er was geen val over de canyonrand in de “post”-era-fouten. Als er een “draai” was in het productieleven van Model 88, dan was het in 1968 en meestal esthetisch, dat de 88 (en 100) hun “comeuppance” kregen van nieuw & verbeterd! Voor de meeste mensen de controversiële kolfversiering. Mijn overtuiging is helaas dat de winstmarges niet aanwezig waren en een ‘nieuwe garderobe’ niet zou helpen, niet in absolute zin. De Fabriek maakte nog steeds een profeet. De “traditionele hendels” bleven waar het geld was! Uiteindelijk werd in 1973 de stekker eruit getrokken. Modellen 88 & 100, niet meer! Met name sinds ongeveer 1962 had Sako zijn eigen “moderne” hendel-editie met hoog vermogen en ik heb gehoord dat er een behoorlijk fijn geweer is dat de Model 88 functioneel nabootst. Om veel redenen, voornamelijk inclusief de prijs als meer en het productievolume als minder, stierf het ook stilletjes. Mijn Model 88 karabijn, foto's hieronder, afkomstig van de ‘cusp’. Tussen die submodelintroductie in 1968 en de overgang door Winchester naar het “H”-serienummerprefix om de overheid tevreden te stellen. Oh mijn!

De belangrijkste deugd van de karabijn, afgezien van “karabijn” zelf, is de ironische deugd van een onversierde kolf. Geen franje om “excessen” van de naoorlogse geweren te vermijden. Het Model 88 had het echt helemaal over de overvloed aan John Browning-ontwerpen uit de vorige eeuw. Alles behalve de “historische mystiek en populaire aantrekkingskracht”. Misschien beter om niet te beledigen als je herten en dergelijke beesten met ‘nieuwe’ dingen wegstuurt! En ik weet helemaal niet zeker hoeveel sportmensen betreuren! Zoals Highrider suggereert, een Model 88 dat door de meeste mensen meer wordt vergeten dan herinnerd. De “Win 88” leeft vandaag de dag voort als een soort nichemodel. Maar de gladde hamervrije lijnen, de richtbaarheid, de ergonomie en de handigheid... Alles zet het naar mijn mening apart! Nogmaals bedankt Highrider! Ik hou van je journalistieke stijl en vooral van de beknoptheid, die ik nooit lijk te vangen!

Nog een Model 88 Fan! Beste! John