Gunboards Forums banner

Waarom geen ASTRA A-75 liefde hier?

426 views 14 replies 7 participants last post by  LeadBullion  
#1 ·
Hier is een foto van mijn geliefde ASTRA A-75. Ik zie niet veel over dit model op het forum? Iemand een idee waarom?

Attachments

#3 ·
Hier is een foto van mijn geliefde ASTRA A-75. Ik zie niet veel over dit model op het forum? Gedachten hierover?
Welkom aan boord. De A-70, A-75, A-80, A90 en A-100 zijn allemaal mooie pistolen, maar een beetje verouderd. Ik (zelf een beetje verouderd) ben een grote fan, en vind ze allemaal goede, betrouwbare, nauwkeurige schutters op de baan. Het is mij opgevallen dat veel mensen een pistool beoordelen op zijn waarde puur als verdedigingswapen. Deze pistolen zijn te zwaar (naar de huidige maatstaven) om een dienstwapen te zijn en te groot voor verborgen dragen, dus ze krijgen niet veel discussie. Ik daarentegen beoordeel de mijne op basis van of ze me laten glimlachen als ik ze zie of ermee schiet, wat deze wel doen.
Image

Image

#4 ·
Ik denk dat de reden dat de serie Astra-pistolen weinig aandacht krijgt, is dat ze weinig tot geen herkomst hebben van iets. Ik heb nog nooit gehoord van een militair of Spaans Burgerwacht gemarkeerde A-75. Zoals hierboven beschreven, zijn ze zwaar in vergelijking met moderne kleine pistolen en beperkt in capaciteit. Ongetwijfeld maakt het gewicht van de A75 ze aangenaam om te schieten, maar diverse slimme trucjes op polymeerpistolen betekenen dat ze een vergelijkbare terugslag hebben met minder gewicht.

#5 ·
Ik denk dat de reden dat deze serie Astra-pistolen weinig aandacht krijgt, is dat ze weinig tot geen herkomst hebben van iets. Ik heb nog nooit gehoord van een militair of Spaanse burgerwacht gemarkeerde A-75. Zoals hierboven beschreven, zijn ze zwaar in vergelijking met moderne kleine pistolen en beperkt in capaciteit. Ongetwijfeld maakt het gewicht van de A75 ze aangenaam om te schieten, maar verschillende slimme trucjes op polymeer pistolen betekenen dat ze een vergelijkbare terugslag hebben met minder gewicht.
Ik kocht mijn eerste Astras een paar weken geleden, maar het waren de kinderen van de getoonde. (.25 ACP) Astra maakte goede spullen en als ik er een zou zien voor een fatsoenlijke prijs, zou hij met me mee naar huis gaan.

Ik snap gewoon niet al die kwelling over het gewicht van een handwapen. Mijn 1911 weegt 2 pond geladen. Grote ophef! Dat is ongeveer het gewicht van een zak met drie Whoppers. Verdomme, ik zou waarschijnlijk nog eens 6 of 7 ons kunnen wegnemen zonder dat het me op de knieën brengt. Als ik zonder munitie kom te zitten, kan ik er nog steeds iemand mee over het hoofd slaan; probeer dat niet met een LCP. ;)

#7 ·
Phil Morris, dat is nogal een verzameling - ik waardeer het echt dat je het deelt. Het lijkt erop dat er een zaak te maken is voor hun gebruik bij huisverdediging, lage terugslag, redelijke capaciteit. Solide betrouwbaarheid is een belangrijk kenmerk - hoewel ik nog niet het aantal rondes heb om dat te beweren. Maar het geeft me een goed gevoel.

Bedankt voor het welkom, en nogmaals voor de show!

#9 ·
De Astra A75 was waarschijnlijk het beste wapen in de hierboven genoemde groep. Ik hield van het ontwerp vanwege de eenvoud en het gevoel in de hand. Hij werd gemaakt in zowel 9 mm als .40, met hetzelfde magazijn.

Maar hij had echt geen plaats: hij was te klein om een dienstwapen te zijn, en te zwaar om een zakwapen te zijn. De Star Firestar had hetzelfde probleem. Helaas verscheen de A75 pas toen Astra in zijn laatste stuiptrekkingen was, en de afwerking was een beetje ruw, en hij werd al snel een wees.

Astra maakte een klein aantal lichtgewicht A75s met aluminium frames, alleen aangeboden in 9 mm Parabellum, niet .40. Dat was een aantrekkelijker voorstel, en ik kocht er een van EAA. Af en toe schiet ik er een paar magazijnen doorheen, gewoon om ervan te genieten.

M

#10 ·
De Astra A75 was waarschijnlijk het beste wapen in de bovenstaande lijst. Ik hield van het ontwerp vanwege de eenvoud en het gevoel in de hand. Hij werd zowel in 9 mm als in .40 gemaakt, met hetzelfde magazijn.

Maar hij had echt geen plaats: hij was te klein om een dienstwapen te zijn, en te zwaar om een zakwapen te zijn. De Star Firestar had hetzelfde probleem. Helaas verscheen de A75 pas toen Astra op sterven na dood was, en de afwerking was een beetje ruw; hij werd al snel een wees.

Astra maakte een klein aantal lichtgewicht A75s met aluminium frames, alleen aangeboden in 9 mm Parabellum, niet in .40. Dat was een aantrekkelijker voorstel, en ik kocht er een van EAA. Af en toe schiet ik er een paar magazijnen doorheen, gewoon om ervan te genieten.

M
Ik waardeer uw inzichten, MGMike, en uw opmerkingen zijn treffend. Ik weet niet genoeg om de afwerking te bespreken, en ik zou zeggen dat de mijne lekker aanvoelt, maar ik pik een heel vaag vleugje ruwheid op, die ik aan het ontwerp heb toegeschreven. Voor mij speelde het goed, een soort zuiders Europees ding, misschien... het kwam in een EAA-koffer, heel groen.

Al dit gepraat over "geen plaats ervoor" maakt me alleen maar beschermender voor dit strakke, nauwkeurig vervaardigde stuk.

Ik moet hier wat tijd voor vrijmaken op de schietbaan.

Bedankt, MGMike!

#11 ·
Het enige wat ik niet goed vond aan de A75 was dat Astra, om ruimte te maken voor het dubbelwerkende trekkermechanisme, de S&W-achtige, relatief kleine, zijdelings vergrendelende/ontgrendelende nokken heeft vervangen door de forse gesloten loop-onderlip die in de A70 (en in de Star Firestar) werd gebruikt. Ik ben nooit overtuigd geweest van de duurzaamheid van dat ontwerp, vooral niet wanneer het in een lichtgewicht frame werd gebruikt: stalen nokkenoppervlakken die direct op aluminium werken.

Ik blijf vermoeden dat het een wapen was dat meer geschikt was voor uitgebreid dragen dan voor uitgebreid schieten. Ik houd die nokkenoppervlakken op mijn wapen nauwgezet schoon EN ingesmeerd met anti-seize compound.

M