Gunboards Forums banner

Varberger Informatie

22K views 15 replies 5 participants last post by  MECU  
#1 ·
Hallo iedereen. Ik hoopte wat meer informatie te vinden over Varberger-geweren. Ik heb oude berichten doorzocht en wat informatie gekregen, maar niet veel. Ik wil graag meer weten over de 711-modellen. Kan iemand mij een algemeen overzicht geven van deze geweren wat betreft nauwkeurigheid, kwaliteit, beschikbare kalibers, uit welke fabriek ze kwamen en de waarde ervan in de VS? Alle informatie of persoonlijke ervaringen met deze geweren wordt zeer gewaardeerd.

Bedankt,
Kirkp

#2 ·
Hallo Kirkp,
Sorry dat ik deze gemist heb.

Het Varberger-geweer maakt deel uit van een ingewikkeld en intrigerend verhaal dat meerdere faillissementen, rechtszaken en alles omvatte. Het begon in 1976 toen de Zweed Lars Andersson zijn nieuwe ontwerp presenteerde, de Lakelander 174.
De productie werd gedaan in Finland en het eerste commerciële model was de Lakelander TAP-375, waarbij TAP staat voor Tampereen Asepaja OY, uit Finland.
Dit ontwerp gebruikte een vereenvoudigde bout met 9 nokken met een ingenieuze roterende magazijn en een ingebedde stalen plaat als terugstootnok.
Toen werd de productie overgenomen in Zweden onder de naam Varberger. Varberger vereenvoudigde de bewerking met hun model 757, dat nu een zes-nokken-boutkop heeft in plaats van de originele 9. Vervolgens introduceerden ze een "betaalbare" versie, de 717, die nu een drie-nokken-bout gebruikte, de late exemplaren, zoals het andere model, de 777, met het zes-nokken-boutpatroon.
De Varbergers werden in de meest voorkomende kalibers gekamerd. Ik heb geen informatie over de 711, maar ik begrijp dat het een late versie van de 717 is.

Toen begon Kongsberg uit Noorwegen een andere versie te maken op basis van de originele Lakelander, het model 389, met een drie-nokken-bout. Het is ook bekend als de Kongsberg 389.
Dat is slechts een overzicht van de hele Saga...

Al deze geweren worden beschouwd als van hogere dan gemiddelde kwaliteit en worden echt gewaardeerd door hun eigenaren.

Als je Zweeds kunt lezen, is er een artikel van Fredrik Franzén getiteld "Den tragiska Varbergersagan" - wat zich vertaalt in zoiets als "Het tragische lot van de Varberger".

#5 ·
Baribal,

Bedankt voor het antwoord en de informatie. Ik heb het erg moeilijk gehad om veel over de Varbergers te weten te komen. Ik heb een paar foto's geplaatst van mijn Varberger en Kongsberg 393. De Varberger is het bovenste geweer en is gekamerd in 6,5 mm-284 Norma. De Kongsberg is een .30-06 (ik wou dat het ook een 6,5 mm was). Ik vroeg me af of er een verband was tussen de Kongsbergs en Varbergers vanwege de onmiskenbare overeenkomsten van binnen en van buiten. Ik hou van het roterende magazijn vanwege de functionaliteit ervan en simpelweg omdat het iets unieks en anders is. Beide geweren schieten geweldig en hebben extreem fijne triggers. Nogmaals bedankt voor de gedetailleerde informatie.

Bedankt,
KirkP

Attachments

#6 · (Edited)
Welnu, mijn genoegen, Kirk.
Pettson kan de foto wellicht compleet maken, aangezien ik niet alle modellen en hun kleine verschillen ken. Maar de belangrijkste verschillen lijken te gaan over het aantal nokken en de standaard afwerking. Je hebt nu alleen nog een Lakelander 375 nodig om het triumviraat compleet te maken.
Mijn 375 hierboven afgebeeld is gekamerd in 9,3x62 en heeft een semi-zware loop.
Kunt u mij vertellen met welke basis uw twee geweren zijn uitgerust, aangezien ik een register bijhoud van de verschillende bases die erop zijn gemonteerd. Ik vind de Weaver Grand Slam prettig, omdat ze vrij laag zijn en de vizieren vrijmaken wanneer de richtkijker wordt verwijderd.

#7 ·
De Kongsberg 393 heeft een geĂŻntegreerde Weaver-stijl basis die direct in de ontvanger is gefreesd. Bovendien is hij ook geboord en getapt. Er zou een soort basis met platte bodem voor nodig zijn, maar ik weet niet zeker welke. Ik heb Warne QD-ringen op die set gebruikt en ze passen goed op de ontvanger en werken goed.
Wat de Varberger betreft, kreeg ik te horen dat twee Remington 700-voorste basissen zouden werken op de voor- en achterkant van de ontvanger. Hij werd geleverd met de twee aluminium basissen en ze zijn gelabeld als KS35. Ik weet niet zeker welk merk ze zijn. Een gewone oude Weaver S35 past precies op dat geweer. Ik ben erg gecharmeerd van de Weaver Grand Slam basissen en Warne QD-ringen op al mijn geweren als ik de optie heb. Ik heb veel geluk gehad met die opstelling, vooral met het terugkeren naar nul nadat ik de richtkijker vaak heb afgehaald en weer heb opgezet. Ik ben een groot voorstander van het hebben van ijzeren vizieren op een geweer onder de richtkijker en de QD-ringen en de lage Weaver-basissen geven me die optie om ook met mijn ijzeren vizieren te schieten.
Ik heb nog een vraag, de Kongsberg 393 is op de loop geboord en getapt voor ijzeren vizieren. Weet iemand waar ik ijzeren vizieren kan krijgen die op dat geweer passen, of wat Kongsberg Small Arms gebruikte voor ijzeren vizieren op die geweren?
Dat zijn een paar mooie geweren Baribal. Ik neem aan dat ze net zo goed schieten als ze eruitzien. Nogmaals bedankt voor de reacties en informatie.

Bedankt,
KirkP

#8 ·
Op de Lakelanders M-375 gebruik ik 46 (0,860" gatenafstand) voor en achter, maar ik boor, verzonk en snijd een klein deel ervan opnieuw voor de achterste basis om een gatenafstand van 0,500" te krijgen.

KS35 is de Kwik-Site basis voor de Remington 700.

Wat betreft de vizieren, ik heb nog geen Kongsberg met vizieren gezien, maar zowel de Lakelander als de Varberger hebben het type achtervizier dat hieronder is afgebeeld. De basis is een Lyman schuiftype, gatenafstand 0,500", dus veel vizieren passen. De voorste helling is geboord voor een gatenafstand van 2,0", dus wederom niets zeldzaams of moeilijk te vinden. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan stalen vizieren, dus voor mezelf zou ik contact opnemen met mensen zoals NECG voor bijpassende producten.

#10 ·
Op de Lakelanders M-375 gebruik ik 46 (0,860" gatenafstand) voor en achter, maar ik boor, verzink en snijd een klein deel ervan opnieuw voor de achterste basis om een gatenafstand van 0,500" te krijgen.
Mijn excuses aan de OP voor het inmengen hier... maar ik ben op zoek naar info over Lakelander montagebases op het net, en dit lijkt de dichtstbijzijnde plek ervoor aan deze kant van de Atlantische Oceaan te zijn. Ik ben een trotse eigenaar van een Lakelander TAP-375 in 30-06, die ik ruim 30 jaar geleden gloednieuw heb gekocht. En ja, mensen - het is een blijvertje!

Mijn vraag heeft betrekking op de richtkijker montagebases: Destijds werden richtkijkerbases (Weaver-stijl) geĂŻnstalleerd door een wapensmid, en ze hebben me lange tijd goed gediend onder de ScopeChief VI 4x vaste richtkijker. Ik heb echter besloten om de richtkijker te upgraden naar iets met meer oogafstand, en ontdekte dat de meeste nieuwe richtkijkers veel kortere hoofdbuizen hebben. Met deze bases is de enige manier om een nieuwe kortere richtkijker te monteren met verlengingsringmontages. Ik heb dit gedaan, maar de voorste montage bedekt nu helaas gedeeltelijk de uitwerp-/magazijnvoedingspoort.

De bovenstaande geciteerde info van "Baribal" is een goed uitgangspunt om te zoeken naar nieuwe bases... maar als iemand hier uit de losse pols weet welke Weaver-stijl bases zouden passen EN de dwarsgleuven dichter bij de uitwerppoorten hebben, laat het me dan weten!

Als kanttekening ben ik nederig door het feit dat het me zo lang heeft geduurd om erachter te komen waar het plastic bout "gereedschap" voor was. Dankzij een link op een Finse website weet ik het nu... De binnenkant van de bout is nu schoon en goed gesmeerd! Voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn, hier is de link:

h ttp://s85.photobucket.com/albums/k75/psy434/?action=view&current=10012009010.mp4

TJ

#15 · (Edited)
Re: Lakelander/Varberger/Konigsberg

Ik heb onlangs een zeer betaalbare "Made in Sweden" roterende magazijn Varberger 30-06 gekocht. Ik kreeg er een deal voor omdat er een onderdeel ontbrak (dat ik toevallig had). Het is hun latere basismodel zonder ijzeren vizieren, 3 vergrendelingsnokken (in plaats van zes of negen) en wat lijkt op een Amerikaanse zwarte walnoten kolf (maar kan Europees zijn). Ik heb deze versie de Model 717 of de "Jaguar" zien noemen (soms op de ontvanger gestempeld, maar niet op de mijne). Ik vind het wel leuk. Het is zeer goed bewerkt met een ultra-gladde lage sluiting, een mooie grote (en warme) walnoten sluitknop en een zeer scherpe (en verstelbare) trekker. Dit is een schoon "Less is More" reductief Scandinavisch design. Ik vind het ook bijzonder prettig dat op dit geweer (in tegenstelling tot eerdere modellen?) de gaten voor de richtkijker in de voorste ontvangerring en in de achterste ontvangerbrug identiek zijn geplaatst en ten opzichte van elkaar waterpas staan. De Weaver Mauser voorbasis #46 past op beide, maar ik heb er een oudere "lucky" 4X Swarovski (Duits 4-A dradenkruis) op gezet met Talley-ringen (twee #11A bases). Deze richtkijker heeft veel wild gezien. Ik kan de Varberger daadwerkelijk meenemen op de jacht, en niet alleen als back-up.
Image

Image