Hallo Kirkp,
Sorry dat ik deze gemist heb.
Het Varberger-geweer maakt deel uit van een ingewikkeld en intrigerend verhaal dat meerdere faillissementen, rechtszaken en alles omvatte. Het begon in 1976 toen de Zweed Lars Andersson zijn nieuwe ontwerp presenteerde, de Lakelander 174.
De productie werd gedaan in Finland en het eerste commerciële model was de Lakelander TAP-375, waarbij TAP staat voor Tampereen Asepaja OY, uit Finland.
Dit ontwerp gebruikte een vereenvoudigde bout met 9 nokken met een ingenieuze roterende magazijn en een ingebedde stalen plaat als terugstootnok.
Toen werd de productie overgenomen in Zweden onder de naam Varberger. Varberger vereenvoudigde de bewerking met hun model 757, dat nu een zes-nokken-boutkop heeft in plaats van de originele 9. Vervolgens introduceerden ze een "betaalbare" versie, de 717, die nu een drie-nokken-bout gebruikte, de late exemplaren, zoals het andere model, de 777, met het zes-nokken-boutpatroon.
De Varbergers werden in de meest voorkomende kalibers gekamerd. Ik heb geen informatie over de 711, maar ik begrijp dat het een late versie van de 717 is.
Toen begon Kongsberg uit Noorwegen een andere versie te maken op basis van de originele Lakelander, het model 389, met een drie-nokken-bout. Het is ook bekend als de Kongsberg 389.
Dat is slechts een overzicht van de hele Saga...
Al deze geweren worden beschouwd als van hogere dan gemiddelde kwaliteit en worden echt gewaardeerd door hun eigenaren.
Als je Zweeds kunt lezen, is er een artikel van Fredrik Franzén getiteld "Den tragiska Varbergersagan" - wat zich vertaalt in zoiets als "Het tragische lot van de Varberger".