Gunboards Forums banner

Vragen over 8x50r mannlicher

19K views 45 replies 16 participants last post by  Kamikaze  
#1 ·
Dus ik ben op zoek naar een Steyr m95 lange rifle en het is in het oude 8x50r in plaats van de nieuwere 8x56r cartridge. Ik heb overal gezocht en kan er geen vinden. Ik heb wel een paar mensen gevonden die beweren dat 8x50r Lebel en 8x50r Mannlicher beide compatibel zijn in de m95, maar sommige mensen hebben die bewering ook neergehaald. Ik weet niet zeker wie ik moet geloven. Ik heb mensen horen praten over het gebruik van 7.62x54r in plaats van 8x50r Mannlicher, maar zeggen dat het een beetje "windy" is. Ik heb geen idee wat "windy" betekent. Weet iemand hier waar ik 8x50r kan krijgen of dat ik Lebel- of 7.62x54r-munitie kan gebruiken?

#31 ·
Oké, ik denk dat ik genoeg info heb om opnieuw te beginnen laden, maar ik heb een paar vragen: Als ik 54R ga verschieten, welke primers gebruik ik dan, en moet ik de hulzen trimmen? Als ik de hulzen moet trimmen, welke lengte moet ik ze dan trimmen? Hoeveel grains kruit gebruik ik voor de fire-formed 54 R hulzen met 208g .330 kogels? Ik denk dat ik het IMR 4895 kruit zou kunnen gebruiken. Welke matrijzen gebruik ik ook?

#32 ·
De laadgegevens moeten dicht bij 8x50 lebel liggen. Ik gebruik persoonlijk 35 grains imr 3031. Ik trim de huls tot 1,99, dan is deze na het kalibreren 1,97 tot 1,98. Na het schieten is het 1,96. Gebruik 8 mm lebel matrijzen als je geen 8x50 Oostenrijkse kunt vinden. Rn rcbs heeft 6 8x50 Oostenrijkse matrijzen op voorraad, maar deze zijn voor standaard .323 kogels. Je hebt dus mogelijk een goedkope Lee nek expander nodig.

#33 ·
Als ik de 8x50 Lebel-matrijzen gebruik, moet ik dan de hals kalibreren of iets anders doen om het perfect te laten passen? Kunt u me ook een directe link geven naar de plek waar u de 8x50r Oostenrijkse matrijzen hebt gevonden? Dat zou erg nuttig zijn.

• Like
Reactions: danm55
#34 ·
Ja, je gebruikt de matrijs om de hals te dimensioneren. Je zou sowieso de Lee Universal Neck Sizer moeten kopen. Het is maar 15 dollar. En je moet die misschien wel of niet gebruiken. Ik zoek naar de link waarvan ik dacht dat die ergens in dit bericht stond. De RCBS-website maakt het moeilijk om te vinden, maar het staat onder groep G custom dies. Ik zal je de link sturen. Hier is het, het stond in de andere post die ik heb gemaakt: hulp bij het laden van 8x50 Austrian. Je kunt ook een expander voor de matrijs kopen voor de grotere .330 kogels, maar ik kan er momenteel geen vinden. Allemaal uitverkocht

#35 ·
Als iemand weet waar ik 8x50r-matrijzen kan krijgen met een nekdiameter van 0,330, dan zou dat de voorkeur hebben. Zo niet, dan vind ik het niet erg om het extra geld uit te geven aan een Lee-nekexpander.

#37 ·
Oké. Dit zal enorm helpen. Ik kan jullie jongens niet genoeg bedanken.

• Like
Reactions: danm55
#38 ·
PAS OP: 8x50R originele Rifle heeft een kamer die is geruimd met een nekwand plus .324" diameter kogel. BASE UPSET OBTURATION zorgt ervoor dat de kogel volledig in de .329" trekken en velden grijpt.
Gebruik van M30 S projectiel in ongewijzigde 8x50R kamer zal resulteren in "Neck Crowding" of zelfs het niet volledig plaatsen!
Indien gebruik wordt gemaakt van een gegoten lood .329", meestal geen probleem in 8x50R, (
Of M30S 8x56R opnieuw gekamerd, gemaakt voor een grotere nekdiameter
Vanwege .329" kogel.

ADVIES: GEBRUIK ALLEEN .324" Jacketed Flat Base (BT's zijn nutteloos voor BUO) in 8x50R gekamerde geweren. Gebruik .329"
Jacketed BT in M95/30 opnieuw gekamerde 8x56R geweren en karabijnen.
Gegoten lood (95/5 of Linotype) kan elke diameter hebben van .323" tot .330" zoals past in de kamerhals.

Doc AV
Als moderator voor Reloading Forum.

#40 ·
PAS OP: 8x50R origineel geweer heeft een kamer geruimd met een nekwand plus .324" diameter kogel. BASE UPSET OBTURATION zorgt ervoor dat de kogel volledig in de .329" trekken en velden grijpt.
Gebruik van M30 S projectiel in ongewijzigde 8x50R kamer zal resulteren in "nekverdringing" of zelfs het niet volledig plaatsen!.
Indien gebruik wordt gemaakt van een gegoten lood .329", meestal geen probleem in 8x50R, (
Of M30S 8x56R opnieuw gekamerd, gemaakt voor een grotere nekdiameter
Door .329" kogel.

ADVIES: GEBRUIK ALLEEN .324" Jacketed Flat Base (BT's zijn nutteloos voor BUO) in 8x50R gekamerde geweren Gebruik .329"
Jacketed BT in M95/30 opnieuw gekamerde 8x56R geweren en karabijnen.
Gegoten lood (95/5 of Linotype) kan elke diameter hebben van .323" tot .330" zoals past in de kamerhals.

Doc AV
Als moderator voor het herlaadforum.
Waarom is nekverdringing een probleem met .329 jacketed kogels, maar blijkbaar geen probleem met .329 gegoten kogels? Leg uit.

#39 ·
OK, even ter verduidelijking, gebruik niets groter dan 0,329 in een 8x50r-kanon? of is het oké om 0,330 te gebruiken?

#46 ·
OK, even ter verduidelijking, gebruik niets groter dan 0,329 in een 8x50r-kanon? of is het oké om 0,330 te gebruiken?
Het beste is om je boring te slakken! Dan kun je een schuifmaat gebruiken om de slak te meten en dan te beslissen over je beste kogeldiameter!
Ik heb persoonlijk .329 lood gegoten met enig succes geschoten, maar ik hou van de Hornady .330 jacked kogels geadverteerd voor de 8x56 Mannlicher. Ze werken voor mij, maar zoals ik zeg, slak het en beslis dan!

#41 ·
Hij zegt dat je mantelvormige .323 kogels of .329 gegoten kogels moet gebruiken voor 8x50's.

Gebruik .329 boat tails voor 8x56's

Gegoten kogels van .323 tot .330 van elk type werken voor beide.

#44 ·
Hij zegt dat je mantelgebaseerde platte .323 kogels of .329 gegoten kogels moet gebruiken voor 8x50's.

Gebruik .329 boattails voor 8x56's

Gegoten kogels van .323 tot .330 van elk type werken voor beide.
Niet mijn vraag. Ik wil weten waarom nekverdringing een probleem is met een .329 mantel kogel, maar niet met een gegoten .329 kogel in hetzelfde geweer.

Ik heb deze verdringing niet ervaren in een van mijn 8x50R geweren, van m.88's tot een Oostenrijkse m.95 stutzen uit 1920. Maar ik wil graag weten waarom het kogelmateriaal een verschil maakt in hoe het in de kamer past en of het voldoende ruimte heeft voor een goede afgifte.

#42 ·
Moet ik platte basis 0,323's gebruiken of kan ik de boegschroeven gebruiken?

#43 · (Edited)
Moet ik platte 0,323's gebruiken of kan ik de boat tails gebruiken?
Als de trekker echt sterk en goed is, zou ik zeggen dat je het kunt. Ik heb een m95 geweer in 8x50 en ik heb ermee geschoten met .323 boat tails. Ik ben ook vergeten dat ze volgens mij zeggen dat je gegoten kogels moet gebruiken omdat ze zachter zijn of meer uitzetten. Meestal laad je ze met een lagere snelheid. De basis van de loden kogel die wordt verwarmd, kan een factor zijn. Doe niet wat ik heb gedaan en laad gegoten kogels, zelfs met een gas check, op meer dan 2200 fps! Of geen smeermiddel! Het zal de loop laten looden. Zonder gas checks niet meer dan 2k. Ook aangetaste lopen zullen meer looden. Ik maak graag mijn eigen kogels en het is goedkoop. Sommige van mijn geweren hebben heel weinig trekker meer en ik kan niet altijd platte mantelkogels vinden, vooral .330

Je zult waarschijnlijk weten of je een boat tail niet in je geweer kunt schieten, omdat de kogels zullen keyholen. Elke keer dat ik een kogel had die keyholde, stapte ik over op platte kogels en ze keyholden niet. Maar alleen omdat je kogels niet keyholen, wil nog niet zeggen dat je de beste nauwkeurigheid krijgt.