Gunboards Forums banner

Mauser loopband acceptatie merkteken Vraag

224 views 12 replies 3 participants last post by  yoebuff  
#1 · (Edited)
Ik heb een FN Crested Mauser 24L. De voorste loopband heeft dit diamant S-merk. Ik weet dat ze bekend staan om het hebben van zowel FN als/of CZ onderdelen. Als ik naar Anthony's boek over FN's kijk, kan ik niets vinden waar ze een diamant "S" als acceptatiemerk gebruikten. Ik ga ervan uit dat het een S is en geen 5. Weet iemand of dit inderdaad FN, CZ of zelfs iets anders is? Elke inzichten worden op prijs gesteld.

Attachments

#5 ·
Cleo45....Bedankt voor die informatie. Dit maakt het duidelijker dat het waarschijnlijk een FN-stuk is. Zoals je zei, waarschijnlijk eerder, maar verschijnend op opgeknapte wapens. De rest van het wapen is van voor de oorlog en heeft alle FN-gemarkeerde onderdelen. Ik was er alleen niet zeker van over dit deel. Maar het lijkt echt FN te zijn. Nogmaals bedankt.

#6 ·
Heb net hetzelfde diamant "S" merkteken gevonden op het slagstuk en de boutkolf van een Perzische (Iraanse) FN Model 24 uit 1929. Dus vrij zeker dat het een FN inspectie of acceptatie stempel is van enige soort, maar niet zo zeker dat het beperkt is tot na WO II.

Bovenstaande gezegd, heeft dezelfde Perzische FN 24 kleine onderdelen gestempeld met "6" of "9" (kan niet zeggen welke) in een diamant, wat aangeeft dat de onderdelen door FN zijn gemaakt in respectievelijk 1976 of 1969. Dus, vrij duidelijk dat het geweer is opgeknapt, mogelijk in Iran of mogelijk nadat het naar de VS kwam (geen importmerken dus wie weet hoe het hier kwam).

#7 · (Edited)
Cleo45...Bedankt voor die informatie. Ik hoopte op zoiets. Ik wilde de resultaten niet besmetten door te vertellen wat mijn pistool is, maar nu denk ik dat ik dat kan. Ik heb een volledig bijpassende 1e contract Litouwse 24L. Die wapens werden rond 1936 verzonden. Alle onderdelen zijn FN gemarkeerd of geaccepteerde onderdelen (niet de Litouwse pilaar markeringen), met uitzondering van de achterste kolfplaat die ongemerkt is. Deze voorste kolfplaat had dit vreemde merkteken erop. Ik hoopte dat het een vooroorlogse FN-acceptatie of een soort controlemerk was, maar ik kon het nergens vermeld vinden. Het feit dat het voorkomt op uw Perzische FN gemaakt in '29, kan ertoe leiden dat het iets is dat FN gebruikte voor buitenlandse contracten. Ik was me ervan bewust dat de Diamant met een nummer heel laat werd gebruikt als acceptatiemarkeringen, maar niets over een letter vermeld. Dat het op de schuif van de bout voorkomt, zou aangeven dat het een vooroorlogs en origineel onderdeel is.

#9 ·
Cleo... Ik denk dat, aangezien jij en Frosty het vroegen, je mijn fotografische vaardigheden niet moet beoordelen, ik had niet mijn normale setup om foto's te maken, maar hier zijn een paar snelle. Het lijkt het 1e contract te zijn, met alle FN-onderdelen. Wall zei op een gegeven moment zelfs dat hij nog nooit een van de versprongen achterste loopbanden heeft gezien die Anthony in zijn boek vermeldt en laat zien. Hij verklaarde zelfs dat hij dacht dat FN deze dubbele sling swivel bands maakte. Ik kan geen merkteken op de achterste loopband vinden, maar ik merkte wel dat er een soldeerverschil is tussen deze achterste loopband en een CZ loopband, dus ik geloof dat toen ze onderdelen leverden, ze dezelfde zouden hebben gemaakt als CZ. Maar afgezien van die band zijn alle onderdelen, inclusief de interne boutonderdelen, allemaal FN geaccepteerd met de vierkante A. De enige geserialiseerde onderdelen zijn de ontvanger en de bout. Ik heb nog geen kans gehad om de loop te controleren, maar ik twijfel er niet aan dat deze overeenkomt als deze geserialiseerd is. Er staat geen serienummer op de kolf, maar er twijfel er niet aan dat het een FN kolf is, aangezien deze een FN trekkergroep heeft en goed past en dat tijger gestreepte hout evenals een dikkere FN kolfplaat heeft. Het heeft ook de FN vizier, gegradueerd tot 1900 meter. Zodra ik de kans krijg om hem uit elkaar te halen, zal ik zoeken naar een serienummer en eventuele markeringen aan de binnenkant van de kolf zoals de loop.

Attachments

#11 ·
Frosty, je hebt absoluut gelijk. Voor zover ik kan nagaan, is het niet bekend waarom ze Mod. 24 worden genoemd, behalve dat de Litouwers hetzelfde modelnummer wilden behouden van de originele VZ 24 die ze in 1926 van CZ kochten. Aangezien de FN-geweren de CZ-geweren moesten weerspiegelen, wilden ze ze gewoon allemaal een model 24 noemen. Dat heb ik ergens gelezen LOL

#13 ·
Bedankt Cleo.... Ik heb ook het boek van Anthony. Dat deed me de voorste H-band in twijfel trekken. Ik kon nergens een verwijzing naar dat merkteken vinden. De achterste band, ik denk nog steeds dat die ook origineel is. Ik weet dat Anthony zei dat ze oorspronkelijk met een offset band kwamen, maar eerlijk gezegd heeft niemand er een gezien, behalve die in het boek. John Wall suggereerde zelfs dat FN inderdaad de dubbele sling band heeft gemaakt, maar natuurlijk weer geen details hoe je het kunt zien. Ik kan zeggen dat de constructie van deze achterste band enigszins verschilt van een VZ 24 band. Dus, ik denk dat het door FN gemaakt is, maar ik heb geen PhD achter mijn naam, dus mijn observaties tellen niet LOL