De handguard lijkt van beukenhout te zijn. Dat zie je niet vaak. Een geweer in mooie staat met wat gebruikssporen.
Ja, de houtnerf lijkt zeker op beuken. Heeft iemand de leveringscontracten voor m/28 handguards al gedetailleerder bestudeerd? Palokangas zegt dat er verschillende contracten zijn gesloten met "F.O. Palmin Lestitehdas", maar daar houdt het zo'n beetje mee op. Geen enkel woord over de houtkeuze. Arma Fennica 2, pagina 87 zegt dat "gedurende de jaren 1920 het materiaal van de handguard beuken was, later berk". Er wordt geen literatuurverwijzing gegeven. Ik vraag me af of Sparky of Airbornetrooper over bijgewerkte informatie beschikt?
De handguard heeft wel een dunne laklaag, maar deze is lang niet zo donker gebeitst als de kolf. Ik weet niet of de handguards door een onderaannemer of bij Sako zijn afgewerkt, waarschijnlijk het laatste. De vooreind heeft een paar deukjes die zowel de kolf als de handguard hebben ingedeukt. De kans is groot dat de handguard geen vervanging is. De passing van de loopband is net goed. De achterste band lijkt geblauwd te zijn, maar de kolfkap lijkt meer op gecase-hardened. De afwerking van de band is ook een interessante vraag. Meestal hebben vroege m/28 geweren geblauwde banden en vizierbasis, terwijl latere gecase-hardened banden en vizierbasis hebben. Als het papierwerk dat Mangrove heeft gevonden daadwerkelijk over dit geweer gaat, verliet het de fabriek op 16 april 1930, meer dan een jaar later dan zijn broertjes!
De afwerking van de kolf is interessant, omdat deze erg donker is, bijna als ebbenhout. Het ziet er echter niet echt uit als opnieuw afgewerkt. De SYT-markering is duidelijk zichtbaar. Op de kolf, onder de afwerking, bevindt zich een oud "1921 patroon" S-nummer, dat S69048, S89048, S60048 of S80048 is. Naar mijn mening werd de nummering van de kolf lang voordat de m/28 productie begon uitgefaseerd en aangezien weinig bijgewerkte m/91-->m/28 geweren hun originele kolven behielden, heeft het S-nummer van de kolf waarschijnlijk niets te maken met deze m/28.
Onder de afwerking zijn er een paar gebieden die zwaar geraspt lijken, alsof de bedoeling van de houtbewerker was om diepe groeven of anderszins beschadigde gebieden te verwijderen. Andere gebieden zijn veel gladder, maar ze bevinden zich allemaal onder de beits. Ik denk hardop, maar ik vraag me af of de donkere beits opzettelijk is gebruikt om enkele van deze imperfecties, zoals verkleurde gebieden, te verbergen? Slechts een wilde gok.
De donkere kolf lijkt ongeveer net zo donker als dit vroege dubbele sleuf geweer, een geweldige foto uit het boek van Palokangas.
Mooi M28. Een aantal jaren geleden kocht ik een dubbele sleuf M28 van Sparky. Liet het onderzoeken en het blijkt een HQ pronkstuk te zijn met bijna geen gebruik, voor zover Mangrove erover kon vinden. Die van jou is gewoon een schoonheid, ongeacht de pronkstukstatus of niet. Met vriendelijke groet.
Dank u, meneer. Heeft u ooit foto's gepost van het dubbele sleuf geweer dat u noemde?
Groot geweer! Moet een fout zijn in het papierwerk over de gedegradeerde loopconditie. Het fysieke geweer liegt niet!
Dank u, meneer. Ik zal binnenkort meer informatie over het papierwerk plaatsen. Het enige dat juist lijkt te zijn, is het acceptatieboek van het hoofdkwartier van de burgerwacht, waarin staat dat een m/28 met serienummer 13420 "ongewone" gegevens in dit boek heeft.
Al het andere valt na levering uit elkaar. Verschillende documenten geven bijvoorbeeld aan dat het geweer S-genummerd was, maar het fysieke geweer heeft er geen! Zoals we jaren geleden hebben gezien, lijkt dit een veelvoorkomend kenmerk te zijn van "tandwiel" SIGs met "SY-serie" serienummers. Het zou interessant zijn om te weten of een van deze geweren daadwerkelijk door de SY is besteld om S-genummerd te worden of niet.
Ik neem aan dat er in de laatste 80+ jaar geen indicatie is dat deze opnieuw is voorzien van een loop... 🤔
Dat heb ik ook geprobeerd uit te zoeken, maar nee, niet echt. Ik denk dat Sako ongenummerde m/28 lopen op voorraad had kunnen hebben, maar ik betwijfel of ze na 1936, de datum waarop de trekken versleten werden bevonden en de loopconditie II was, een nieuwe loop zouden hebben genummerd met vergelijkbare gereedschappen als tijdens de m/28 productie.
Als de originele loop S-genummerd was en dit slechts een vervanging is, lijkt het vreemd dat de slede ook het S-nummer mist.
De kolfplaat mist ook alle proefmerken van technische inspecties, die dit geweer naar verluidt drie keer heeft ondergaan, in 1934, 1936 en 1939. Loopconditie-markeringen op de kolfplaat zouden I, II en II moeten zijn. Al deze inspecties werden uitgevoerd door drie verschillende personen en ze vergaten allemaal de loopconditie te stempelen! Kan dit echt zijn?!