Gunboards Forums banner

Enfield-geweer ?

3.8K views 66 replies 18 participants last post by  donki1967  
#1 ·
Hallo,
Nogmaals, ik heb uw expertise nodig. Ik heb dit geweer te koop gevonden op een veilingsite. De foto's zijn niet erg goed en de verkoper wil er geen meer nemen...
Is het naar uw mening de moeite waard, of is het niet de moeite waard om te bieden?
Ik veronderstel dat het de voorouder is van de SMLE. Dank u.

#3 ·
Het is een BSA commerciële Long Lee. De PB-voorvoegselgeweren werden aan Nieuw-Zeeland geleverd als loopontvangers om versleten geweren te vervangen. De HG-markeringen op de ontvangerring zijn voor de NZ Home Guard, het 10e district is Christchurch. Omdat ze als loopontvangers werden geleverd, komen de bouten over het algemeen niet overeen. Ik heb er een die 1000 later serienummer heeft en ongeveer 1500 eerdere HG genummerd.

#7 ·
#7 ·
donki1967: Wat zoekt u? Als het slechts een goed representatief voorbeeld van het type is, kan deze prima zijn. Fabrieks-originaliteit lijkt niet relevant of een overweging te zijn gezien de goede informatie van DisasterDog hierboven. De markeringen en de geschiedenis zijn behoorlijk interessant. Als je aan een afstandsgeweer denkt, is er niets te zeggen op basis van de verstrekte informatie. De niet-overeenkomende bout is geen groot probleem - ik had gisteren net twee Long-Lees op de schietbaan en mijn 1896 Mk I (bout mismatch) overtrof mijn zeer scherpe en bijpassende 1901 MK I* met een aanzienlijke marge. Beide hebben vrij losse boringen die consistent zijn met veel gebruik.

Ruprecht

#9 ·
Het ziet er in goede staat uit, en @DisasterDog legt een interessante geschiedenis en geweer uit! Ik zeg: ga ervoor, maar het is gemakkelijk om andermans geld uit te geven!

#11 ·
Voor zover ik begrijp, volgt de verkoop op een overlijden en is de verkoper geen schutter.
Ik zal de gevraagde informatie pas hebben op de dag voor het einde van de veiling.
In mijn hele collectie ben ik op zoek naar mooie stukken, niet per se "matching" maar in schietklare staat, en dat is essentieel.
Het wapen bevindt zich in Europa.
Wat de prijs betreft, ik zag er twee weken geleden een voor € 1.500 weg gaan.

#13 ·
Het is hier een geweer van $ 2000 plus........als het een mooie boring heeft, bijna $ 3000.
En hier.

Aus $ = GBP ÂŁ0,50

Dus, akkoord, ja, het is een ÂŁ1000 geweer.

#27 ·
Helaas heb ik de veiling niet gewonnen. Ik denk dat er een computerprioriteit is voor inwoners van de veilinglocatie in geautomatiseerde veilingen.
Het is niet de eerste keer dat ik dit heb opgemerkt, en toch heb ik er financieel veel ingestoken...

#33 ·
Helaas heb ik de veiling niet gewonnen. Ik denk dat er een computerprioriteit is voor inwoners van de veilinglocatie in geautomatiseerde veilingen.
Het is niet de eerste keer dat ik dit opmerk, en toch heb ik er financieel veel in gestoken...
Het spijt me dat te lezen, donki1967 :cautious: Slecht verhaal, waar...

Maar toch, ga je gang, ja. Hoewel ik vrees dat de prijsstructuur voor onze Enfields precies is zoals Alan d.E. beschreef in zijn bericht. :giggle: Deze ontwikkeling is zelfs hier in de "perifere natie" CH, betreffende buitenlandse legergeweren, duidelijk. Ik kan vandaag nauwelijks nog de oude prijzen noemen voor mijn Mark 3 en No.4 - en No.5-Rifle...

De ervaring leert: maar plotseling verschijnen er weer eens echt zeldzame modellen ergens :oops: geduld is de sleutel.

P.S.: Schrijver Ambrose Bierce zegt in zijn "Devils Dictionary": Geduld: een kleinere vorm van wanhoop, vermomd als deugd.. 🤗

Image

Attachments

#28 ·
Normaal gesproken zou ik zeggen, laat maar "er zijn nog genoeg vissen in de zee", maar in Enfield is de zee zwaar overbevist en ze kweken niet meer - je moet misschien 'te veel' betalen, maar als je er een wilt, is het gewoon een investering waarbij je de prijs van morgen vandaag hebt betaald.