Gunboards Forums banner

Cubaanse Makarov

23K views 94 replies 38 participants last post by  BisSpater  
#1 ·
Hier is er weer een voor de boeken.

Sprak gisteren met een Cubaanse klant. Hij is nu ongeveer tien jaar in de VS. Terwijl hij in Cuba was, woonde hij in een stad die bekend staat als Camaguey. Naast het prachtige landschap en de algehele Latijnse sfeer, vertelt hij me dat er daar een fabriek is voor alle Makarov-onderdelen. De echte Makarov, niet de Poolse. :)

Frames, slees, lopen, mags, veren, alle 27 onderdelen. Hij ging verder met te vermelden dat er in Cuba Makarovs in gebruik zijn die volledig in Camaguey zijn vervaardigd. Zowel 9x18M als .380 acp. Geen melding van een specifiek merk van herkomst. Dat zou het onderwerp kunnen zijn van een ander gesprek met een andere collega.

Dacht dat jullie dit graag zouden willen weten. Trouwens, van extreem hoge kwaliteit (oxymoron). Het is niet zo dat ze het zich kunnen veroorloven om constant onderdelen te vervangen.

#31 · (Edited)
Het wordt weer heet. Hier is een foto van een Cubaanse AKM,

Dat zijn Cubaanse Special Forces. Ook bekend als "Avispas" of "Wespen".

Een ander beeld,

"Avispas" aan het werk met machetes,

De officiële website van de Military Industry Union, http://www.cubagob.cu/otras_info/minfar/industria/industria_militar.htm Sorry, alleen in de Spaanse taal. Maar het herhaalt slechts wat we al weten.

Hopelijk, de volgende in de rij, een Cubaanse Mak. Een schat gevonden. Trouwens, voor het geval iemand er nog niet aan gedacht had, Cubaanse 9x18M munitie. Veel ervan.

#33 ·
Oye/Hey Jehzsa,

Het geweer afgebeeld onder de fuerzas especiales is niet hetzelfde. De richtkijker + geluiddempende AKM's verschijnen op een andere foto van vrouwelijke MTT's in een parade/review. De richtkijker is niet op dezelfde manier gemonteerd.

Bedankt/ gracias voor het plaatsen van de foto's.

Zoals u waarschijnlijk weet, heeft het Cubaanse leger sinds de jaren 1990, toen de zaken in grote mate uit elkaar vielen, caches en tunnels en dergelijke gebouwd...

#34 · (Edited)
Bedankt voor de correctie, Dave. Die Fidel-toespraken maakten me gevoelloos. Echt waar.

Dat is het, mensen. Let op wat hij zegt over de "Mambi". Hij heeft gelijk.

Foto volgt.

De "Mambi",

Trouwens, Dave. Zou je mijn bevestiging over sigaren gemaakt in Cuba willen nakijken? Zou ik erg op prijs stellen. ;)

Ik ben kapot.

#35 · (Edited)
fwiw Ignacio Agramonte was een patriot uit CamagĂĽey die in de jaren 1870 stierf in de strijd tegen de Spanjaarden tijdens de Guerra Grande of Tienjarige Oorlog, 1868-1878. Het zou dus logisch zijn als de wapenfabriek zo genoemd zou worden. Om dezelfde reden zou de Kalasjnikov ook de naam "mambi" kunnen krijgen voor de mambises/insurrectos, maar het grote "anti-helikopter"- of anti-materieelgeweer kreeg die naam zeker.

Tijdens de burgeroorlogen in Midden-Amerika werden enkelschots granaatwerpers die van de FMLN in El Salvador waren buitgemaakt, geacht van Cubaanse makelij te zijn. Veel succes met de Makarov-zoektocht. Als je foto's bekijkt van Cubaanse troepen in Angola, 1976-1988, vind je allerlei apparatuur uit het Oostblok. Zelfs officieren van de staf die AMD-65's en dergelijke inpakken.

"Ik ben kapot." -- Steek een Cohiba op en geniet ervan! :)

#38 · (Edited)
Dit is wat me verwarde, onder andere. Arsenal kondigde vorig jaar aan dat het de productie van de Makarov-pistool stopzette.

Maar de tijdschema die ik heb voor de Cubaanse Makarov kan helemaal teruggaan tot 1989. Dat was toen de Planta Mecanica werd ingehuldigd.

Nu, een plausibele verklaring zou kunnen zijn dat de Bulgaren de Oost-Duitse of andere gebruikte Circle 10/Arsenal-machines hebben overgebracht, als we ervan uitgaan dat de tijdschema correct is.

Als het Oost-Duitse gereedschap is, zou dat kunnen betekenen dat de Cubanen een aantal echt mooie trekkers produceren, naast andere onderdelen, misschien inclusief de Simson-veiligheid. De heck, zelfs ik zou een Cohiba hebben samen met een mojito voor die ene! Klopt, Dave?

Als het Bulgaars gereedschap is, hey, er is niets mis met het kruiden van de Makarov met een beetje Latijnse gusto! Waar ik vrij zeker van ben dat ze dat deden. Ze hebben wonderen verricht met '57 Chevys, zoals Timbo weet.

Hoe dan ook... we verliezen, omdat die verdomde dingen voorlopig niet hierheen komen. :)

Trouwens, de blauwselbehandeling die ze daar doen is hemels. Het zou bijna een zonde zijn om een van die puppies hard te verchromen.

Dus hier is het plan. Ik heb al contact opgenomen. Als ik geluk heb, duurt het misschien een week om een foto van de Cubaanse Makarov te bemachtigen. Samen met duidelijke markeringen. Ik duim.

Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid dat ik hier mis ben. Denk het niet, maar die mogelijkheid bestaat altijd.

#40 ·
Dit is wat ik weet. De Stechkins waren/zijn gereserveerd voor officieren. Tenzij hij/zij het niet wil. En het zijn de volledig automatische modellen. Het complete model. Best een groot ding.

Ik heb geen idee of ze alle onderdelen voor de Stechkin bij de Planta Mecanica produceren. Kan niet aannemen dat ze dat doen.

Trouwens, jongens. Breng de bal aan het rollen. Laten we kijken wat er gebeurt.

#41 ·
Hartelijk dank voor de info.

Trouwens, is dat niet een Stechkin op de foto van Che Guevara? Na het plaatsen herinnerde ik me zoiets gezien te hebben en vond de foto online.

#49 ·
Hartelijk dank voor de info.

Trouwens, is dat niet een Stechkin op de foto van Che Guevara? Na het plaatsen herinner ik me zoiets te hebben gezien en vond de foto online.

Image
Dus Che zei tegen de man: "Wie ben je in godsnaam?" De man zei: "Ik ben van de CIA." Che zei: "Ik ben niet bang voor de CIA." De CIA-man zei: "BANG, BANG, BANG!" Che blijft tot op de dag van vandaag stil.:cool:

#43 ·
Ja, machinepistolen

Ik moest een paar jaar geleden met de trein van Havana naar Santiago de Cuba. Terwijl ik aan boord was, zag ik persoonlijk een MININT (Ministerie van Binnenlandse Zaken) officier met een Stechkin in holster. Ik staarde ernaar. Nee, ik heb geen foto gemaakt.

Ze bestaan.
Ook heb ik foto's gezien van Cubaanse militairen in Angola met de Poolse Wz-63 machinepistolen. Ik denk dat men het volledige assortiment Sovjet-zijdewapens zou kunnen vinden als men daartoe in staat zou zijn. Wat betreft welke onderdelen Cubaanse fabrikant zijn, heb ik geen idee.

#44 ·
Even wat licht op de zaak werpen. De training op de Makarov in Cuba lijkt zo te gaan. Elke rekruten moet één magazijn leegschieten. Dat is het. Nog nooit gehoord dat iemand er twee afvuurde in de training.

Twee dingen die kunnen worden afgeleid. Het gemak van de training met de Makarov en de geschatte slijtage ervan. Natuurlijk, als de soldaat zelf meer wil schieten, wie zal het weten?

#45 ·
Even om wat licht op de zaak te werpen. De training op de Makarov in Cuba gaat blijkbaar zo. Elke rekrut moet één magazijn leegschieten. Dat is het. Nog nooit gehoord dat iemand er twee afvuurde tijdens de training.

Twee dingen die kunnen worden afgeleid. Gemak van training met de Makarov en de geschatte slijtage ervan. Natuurlijk, als de soldaat zelf meer wil schieten, wie zal het weten?
Geweldige info Jose, bedankt dat je dit hele onderwerp hebt aangesneden en erin bent gedoken. Je verdient alle eer als de feiten eindelijk komen. :)

Ik zal mijn ongeloof (serieus, deze keer) uiten over één klein item, dat van de soldaat. Ik denk dat als de training bestaat uit het afvuren van 8 kogels, ze de dienstplichtige dan ook maar 8 kogels munitie zullen toevertrouwen. Waar gaat hij er meer vandaan halen om zelf te schieten? Dan weer, misschien heb ik niet de juiste kijk op de situatie in Cube.....eh, Cuba. :eek:

SlimTim

#46 ·
Waar gaat hij meer vandaan halen om op eigen houtje te vuren?
Alles heeft een prijs in Cuba. En Cubaans bier is ook best lekker. Meestal ruilen ze. Dingen raken ook 'kwijt'. En de documentatie is niet Duits-achtig. Zo worden bijvoorbeeld wapenzendingen zo nu en dan gestolen. Er lijkt het afgelopen jaar een sterke toename te zijn van gestolen goederen. Namelijk, natuurlijk, overheidszaken. Van alle soorten. Dus ja, het hangt allemaal af van wie je kent. En waar je mee weg kunt komen. En als je de officier redelijk goed kent, is de Stechkin echt leuk om mee te schieten. HĂ©, ze passen zich aan en overleven. Trouwens, vandaag geen nieuws over de Mak-foto. Maar ik wist van tevoren dat het even zou duren.

#47 ·
Vergeten. Twee dingen, ST.

Ik heb niets ontdekt. Zoals het gaat, was de Cubaanse Mak geen geheim in Cuba. De hele tijd in de openbaarheid. Desondanks herinnerde ik me op de terugweg iets. Ongeveer anderhalf jaar geleden noemde een andere Cubaanse klant mij....de Cubaanse Mak. Destijds deed ik het af als een vergissing van zijn kant. Waarschijnlijk door verwarring over de markeringen. Er nooit over nagedacht. Dus daar. Niets echt nieuws. Nu, met betrekking tot de Roemeense Mak.....;)

Ook. De laatste keer dat ik hoorde, ongeveer een jaar geleden, kon een Mak in Cuba worden gekocht voor $40,00-$50,00. USD. Amerikaanse dollars. Afhankelijk van de conditie, natuurlijk. :)

#53 ·
#54 · (Edited)
Raul's gevonden, http://forums.gunboards.com/showthread.php?t=29763

Naar beneden. Eerste pagina.

Trouwens, dit forum gevonden, http://www.militar.org.ua/foro/fuerzas-armadas-de-cuba-f24.html

En ik heb de vraag gepost om een foto van een Cubaanse Mak hier te zoeken, http://www.militar.org.ua/foro/industria-militar-cubana-t5322-135.html

Sorry dat het in het Spaans is.

Ik ben niet elke thread daar doorgegaan. Dat zal ik op een gegeven moment doen. Zoals dat forum is, kan er al een foto van een Cubaanse Mak staan. Heb daar gezocht en kon slechts vijf of zes resultaten vinden, slechts één zonder succes bekeken. Ter informatie

Vergeten. De reden dat ik daar geen nieuwe thread over de CuMak ben begonnen, is dat ik geen threads mag starten totdat ik 10 berichten heb. En ik wil berichten als "Welk kaliber is beter, 7.62 of ...." echt vermijden. :)

een lokaal gemaakte versie
Blijkbaar begon de productie van de Cubaanse Mak rond 1989. Data kunnen niet overeenkomen met die van de presentatie-exemplaren.

#58 ·
Op eigen houtje vuren? Zeer onwaarschijnlijk als ze trainen volgens een Sovjetmodel. Munitie werd sowieso zeer streng gecontroleerd in het Russische leger. Dat komt deels omdat ze hun eigen troepen niet vertrouwden. Ons leger trouwens ook niet. Herinner je je de bewakers met lege M-16's buiten de kazerne van Beiroet? Trouwens - ik zag Cubaanse officieren in Rusland in de vroege jaren 1990. Ze deden veel "vriendschaps"-uitwisselingen. Het zou voor mij logisch zijn dat Cuba een klein aantal wapens in eigen land zou produceren, alleen al om interne politieke redenen. Ik weet niet zeker of ze dat ooit nodig hadden. Ze ruilden gewoon suiker voor die dingen of ontvingen ze als geschenken tijdens de Sovjetperiode. Er kwam geen einde aan wat de Russen hen zouden hebben gegeven, zoals de Cubacrisis duidelijk aantoonde.

#59 ·
Update. Tot nu toe geen antwoord van de Cubaanse ministers over de gevraagde foto's, maar het volgende is bijna een bevestiging. Dr. Font Tanero lijkt zeer goed op de hoogte te zijn van alle militaire zaken uit Cuba. Heb zijn herkomst niet gecontroleerd, maar hij lijkt goed gerespecteerd te worden in het forum waar ik hier op pagina twee een link naar heb geplaatst.

Dit, http://www.militarwiki.org/wiki/Avispas_negras

Sorry dat het in het Spaans is, maar het is in feite een artikel over de Avispas Negras (Zwarte Wespen), de Cubaanse speciale eenheid. In de sectie "Armamento" (Wapens), worden de verschillende wapens vermeld die standaard worden gebruikt voor de eenheid. Daaronder de Makarov PM. En er staat voor de Mak:

PM Makarov (pistola de uso personal de diseno Ruso que se fabrica en Cuba)

PM Makarov (persoonlijk gebruik pistool van Russisch ontwerp dat in Cuba wordt vervaardigd)

Ik zal kijken wat ik kan vinden over de kwalificaties van Dr. Font Tanero.

#62 ·
(my quote) bijna een bevestiging
Niet helemaal. Ik heb momenteel mijn twijfels. Dr. Font Tanero gebruikt een vlag als avatar die ofwel Chileens of oud-Cubaans kan zijn. Als het oud-Cubaans is, is dat beter. Alleen een Cubaan kan het goed identificeren. Als het Chileens is.... Verder zou Font Tanero een woordspeling kunnen zijn. Fontanero, of loodgieter in het Spaans. Dr. Pipe-Fitter. Ik blijf zoeken. Ik betreur het echter dat mijn verzoeken om foto's onderaan de stapel zijn geplaatst. Ik vond het niet onredelijk. Het enige wat ik wilde was een aanzicht van de rechterkant en de linkerkant. Voor en achter, met en zonder de grepen, close-up van de loop, hamer en greepschroef. Een foto van een magazijn naar eigen goeddunken.
Image

#63 ·
De ongrijpbare Cubaanse Makarov... Ik ben lokaal aan het checken...

Ik ben nieuw in deze groep, maar ik verzamel al Makarovs en werk samen met mijn lokale wapenwinkel Security Arms International, hier in Miami. Zoals je weet zijn er hier veel ex-Cubanen en ik ben wat rond aan het vragen om te zien of er een in Cuba geproduceerde MAK bestaat. Ik zal later posten als ik wat "lokale" informatie heb.

Dan

#64 ·
Goed nieuws!

Net een klant ontmoet die in de fabriek van Ignacio Agramonte werkte. Hij heeft minstens één foto van de Cubaanse Makarov, die ik van hem heb afgeperst, aangezien hij belooft deze aan mij te leveren. Verder spreekt hij over een vriend die in de Florida Keys woont en er een meebracht toen hij per boot aankwam. Ik heb mijn klant ook naar behoren afgeperst om foto's van diegene te leveren.

Hier is aanvullende info. De machines kwamen uit de Sovjet-Unie. Vóór de "speciale periode", zoals de periode wordt genoemd waarin de Sovjet-Unie haar steun aan de Cubaanse regering terugtrok. Blijkbaar worden ze sinds 1989 geproduceerd.

Hier is nog een interessant weetje. Geen herkomstkenmerken. De Maks lijken alleen een serienummer te hebben en geen andere identificatiemerken. Klinkt vreemd en twijfelachtig voor mij, maar ik geef het door zoals ik het heb.

Geduld! :)