Gunboards Forums banner

Chinese Grote Sprong Voorwaarts datumfout voor onderbreking van de SKS-productie

242 views 3 replies 3 participants last post by  Echo 1  
#1 ·
Een mede-verzamelaar nam contact met me op over een bericht van april waarin ik zei dat de SKS-productie in 1958 werd onderbroken door de Grote Sprong Voorwaarts. Hij had verschillende SKS'en uit 1958 en vroeg zich af hoe de productie in 1958 werd onderbroken. Welnu, de Grote Sprong Voorwaarts begon in 1958, maar dat was niet toen er een onderbreking in de SKS-productie plaatsvond. Ik ging naar mijn nieuwe autoriteit over SKS, "The collectors Guide to SKS" van George Lyman en realiseerde me mijn fout (ik word denk ik oud). Hoe dan ook, hoewel de Grote Sprong Voorwaarts in 1958 begon, duurde het een paar jaar voordat het de SKS-productie beĂŻnvloedde.

Bedankt dat je me op deze fout hebt gewezen. Ik waardeer constructieve vragen altijd. Blij dat ik dit boek heb om mijn geheugen te controleren. Sorry voor de fout.

#2 · (Edited)
Mao's 2e Vijfjarenplan, ook wel de Grote Sprong Voorwaarts genoemd, is niet de oorzaak geweest van de onderbreking in de Chinese productie. De oorzaken waren divers. En ze zijn goed gedocumenteerd in de afgelopen zeven decennia.

Een van de grootste oorzaken was de Chinees-Sovjet-splitsing, die in augustus 1960 resulteerde in de abrupte terugtrekking van Sovjet-technische adviseurs uit China. De splitsing resulteerde ook in een massale vermindering van de Sovjet-materiële hulp - met name vervangende machineonderdelen, staal en brandstof die nodig waren voor de productie.

Er was ook een epidemisch niveau van overrapportering van de oogstopbrengsten in combinatie met een ernstige, meerjarige droogte. Het resultaat was een langdurige hongersnood van drie jaar en de hongerdood van 20 tot 60 miljoen Chinezen (afhankelijk van de bron), aangezien de "overtollige" oogstopbrengsten naar de USSR werden gestuurd om enorme handelsschulden af te betalen.

Ik ben het ermee eens dat er ongetwijfeld een aanzienlijke onderbreking (imho, een totale stopzetting) was in de productie van Type56 sks. De verzamelde serienummergegevens geven aan dat de onderbreking plaats zou hebben gevonden in de anderhalf jaar tussen de zomer van 1960 en 1962.

Gegevens wijzen op ongeveer 250.000 lettergeweren (1959-61) en ongeveer 20.000 6e jaar/6mil/1961 series. Dat zijn 270.000 karabijnen over de periode van drie jaar 1959-1961 - of 90.000 geweren per jaar gedurende drie jaar. Dit ligt ruim onder het gemiddelde van 225.000 stuks dat van 1956-1958 werd gezien. De serienummerinfo vertelt ons ook dat het 7e en 8e productiejaar met in totaal iets meer dan 100.000 in zowel 1962 als 1963.

Ik probeer je draad niet af te kraken, sksguide, maar er staan aanzienlijke fouten, verkeerde informatie en ongefundeerde beweringen in Lyman's boek - vooral in de Sovjet- en Chinese hoofdstukken. Ik raad het nog steeds niet aan.

#3 ·
De terugtrekking van de Sovjet-technische hulp veroorzaakte het falen van de Grote Sprong Voorwaarts niet. Het was al een mislukking voordat er enige Sovjet-hulp eindigde. Miljoenen waren al gestorven. Uw geĂŻsoleerde verkeerde interpretatie van de geschiedenis wordt door geen enkele historicus of geleerde ondersteund. Het is gewoon verkeerd om te verkondigen dat de terugtrekking van de Sovjet-hulp in 1960 een van de grootste oorzaken was van het falen van de Grote Sprong Voorwaarts. Evenzo, wat betreft uw persoonlijke mening over George Lymans goed onderzochte boek "The Collectors Guide to the SKS", stel ik voor dat mensen het boek kopen en hun eigen mening vormen. (Het kost maar $50). Iedereen die ik ken en die het heeft gekocht, heeft er niets dan lof voor.