Gunboards Forums banner

Breda Modello 30 vragen

202 views 13 replies 5 participants last post by  kanister  
#1 ·
Ik ben gefascineerd geraakt door het Breda Model 30; ik ben niet van plan er een aan te schaffen, maar wil er gewoon meer over leren. Alles wat ik heb gelezen, onderschrijft Ian McCollums beoordeling dat het mogelijk het slechtste lichte machinegeweer van de Tweede Wereldoorlog is. De operationele problemen met dit wapen lijken ernstig en kunnen waarschijnlijk niet worden opgelost. Vele zijn direct gerelateerd aan het gebrek aan primaire extractie door de sluitmoer en de niet-roterende grendel, die het oliën van de patronen vereiste, wat leidde tot contaminatie en storingen.

Ik denk echter dat Ian misschien te kritisch is over de continuĂŻteit van het vuur. Het herladen van het magazijn ter plekke aan de zijkant van het wapen was mogelijk niet bedoeld als de primaire methode van herbevoorrading. Het kan zijn opgenomen als een "plan B" voor het geval de assistent-schutter/lader werd gedood of verwond en de schutter het alleen moest herladen. Veel zou afhangen van de standaarduitrusting van de assistent-schutter/lader.

Het wapen wordt nutteloos zonder magazijn, dus de lader zou minstens één en bij voorkeur twee of meer geladen magazijnen en een grote hoeveelheid laders, ten minste 8 of 10 en mogelijk meer, moeten hebben meegedragen. Als dat het geval was, kon het herladen worden uitgevoerd door het lege magazijn van de stofkap te verwijderen, een nieuw magazijn in te voegen en door te gaan met vuren. Het lege magazijn kon dan worden herladen vanaf een lader. Op deze manier bediend, zou de continuïteit van het vuur niet significant slechter zijn dan bij de BAR, Bren of Type 96... totdat het onvermijdelijk vastliep.

Weet iemand zeker wat de standaarduitrusting van de lader inhield? Hoeveel laders en waren er ook reservemagazijnlichamen? En wat droeg de schutter zelf aan munitie of magazijnlichamen?

#2 ·
Er was een reservemagazijnlichaam, maar het was bedoeld als reserveonderdeel en niet als uitwisselbaar magazijn. De schutter droeg het reservemagazijn in een leren tas. Het magazijn was behoorlijk zwaar, gemaakt van machinaal bewerkt staal en het verwisselen ervan was niet zo direct en kostte enige tijd. Niet zo makkelijk, onder stress en met bevroren vingers of in het zand met een vol-olie machinegeweer. De laders werden in kisten met riemen gedragen, om op de rug te dragen, maar niet door de schutter (dat stond in de handleiding, als ik me goed herinner). Een ander probleem met het wapen was dat het na veel schoten, wanneer het heet was, de smeerolie op de patronen begon te verbranden, en uw positie werd verraden door een kleine witte wolk boven u.

#4 ·
Er was een rugzakmontage voor twee reserve lopen, gereedschap en kleine oliekannen. En er waren enkele modellen munitiekisten, sommige ook geschikt voor motorfietsen. Er was zelfs een montagekit om de Breda 30 op een motorfiets te vervoeren. Als ik me goed herinner, moest de schutter het wapen en het reservemagazijn dragen, een hulpschutter droeg munitiekisten terwijl de "groepscommandant" reserve lopen met gereedschap droeg. Elke munitiekist bevatte 15 laders (300 patronen). Het is duidelijk mogelijk dat wat de handleiding aangaf, in werkelijkheid (in gevecht) niet echt gebeurde.