Gunboards Forums banner

620A, vertel me erover...

9.9K views 10 replies 4 participants last post by  Belt Feeder  
#1 ·
Ik heb deze shotgun jaren geleden gekocht zonder kolf. Ik kon nooit een gebruikte kolf vinden, dus ik heb er een gemaakt van een blanco. De voorste greep is glad, had deze geribbeld moeten zijn? Het geweer is geparkeerd, de boring is glanzend, hoewel de buitenkant putjes vertoont. Het ding heeft geen loskoppeling? als je de trekker ingedrukt houdt, hoef je alleen maar weg te pompen.. waren ze zo af fabriek? Alle gedachten over dit ding zouden worden gewaardeerd. En ja, ik heb een voorste klemband voor een riem toegevoegd. SN is 92XX

Attachments

#2 ·
Riemtransporteur,

Wat je hebt is een Stevens Model 620 (eigenlijk een 620A) gemaakt in het begin van 1942 voor het Amerikaanse leger in de Tweede Wereldoorlog. Je shotgun is een van de eerste batches Model 620's voor de overheid, ze hadden allemaal de US property, ordnance bomb, Col Gilbert H Stewart (GHS) stempel en proof "P" aan de linkerkant van de ontvanger. Je shotgun was oorspronkelijk een lange loop trainingsgeweer (voor het trainen van luchtschutters) vanwege de Imp Cyl Choke markeringen (***), maar is ingekort om het uiterlijk van een riot gun te simuleren. Het gladde hout is correct voor latere militaire productie en is waarschijnlijk een vervanging tijdens de oorlog of tijdens een revisie van het arsenaal later (de 620 en 520-30 shotguns bleven in de inventaris tot de Vietnamoorlog). Deze vroege batch van 620's heeft meestal overgebleven geruit hout als het origineel is, ze gebruikten op dat moment nog civiele voorraden.

Deze shotgun is de laatste evolutie van het door John Browning ontworpen Model 520 en ze delen allemaal dezelfde basislay-out en functies (take-down loop, locking lug, etc) inclusief geen disconnector, dus ja, ze zijn allemaal slam fire.

Het Model 520 is ontworpen door JMB in 1903, de patenten werden goedgekeurd in 1905 en 1907 en hij verkocht het ontwerp aan Stevens rond 1908, kort nadat Joshua Stevens was overleden. Stevens nam het rond 1909 in productie (het verschijnt voor het eerst in de verkoopliteratuur in dat jaar). Ze stroomlijnden het dubbele bultontwerp om in 1927 het Model 620 te creëren en maakten dat geweer tot 1939 toen ze het ontwerp wijzigden om het Model 620A te creëren. Het basisverschil is de kolfverbinding (een enkele lange trekbout in plaats van een kruisbout door de ontvanger en de trekker tangs). Er is enige verwarring omdat Stevens dit model soms 620 bleef noemen op de geweren en in de literatuur.

De staat beperkt de verzamelwaarde in dit geweer zoals het is, maar het heeft veel geweldige schutterswaarde en geschiedenis.

#3 ·
Een veel voorkomende bezetting met dit model....afval, stok, bladeren, geolied gecoat, blijft links van de ontvanger plakken.
En zorgt ervoor dat de actie niet vergrendelt.
Opgemerkt of onopgemerkt door de schutter die het geweer in vergrendelde positie met de onderarm vasthoudt....
Uiteindelijk de onderarm belastend die de terugslag tegenhoudt....kan scheuren in het hout en extra speling in de beweging in dat gebied veroorzaken.
Heb aan meer dan een paar niet-vergrendelende gewerkt....overal schoongemaakt behalve de bout.

#5 ·
Tom,
Ik dacht dat de Savage/Stevens-markering voor cilinder vier sterretjes was. Ik heb verschillende 520A- en 620A-hagelgeweren met lange loop met drie sterretjes, waarvan ik dacht dat het een verbeterde cilinder was.

Er is een referentiebericht in het FAQ-forum van de Savage Shooter-pagina: http://www.savageshooters.com/content.php?288-Vintage-Shotgun-Choke-Markings

Als u tegeninformatie heeft, zou ik die graag willen leren en eventuele verkeerde informatie die ik heb willen corrigeren.

EDIT: Ik ben net teruggegaan naar Canfield over de Savage 720-hagelgeweren en hij zegt dat 3 = cilinder en 4 = verbeterde cilinder. Nu moet ik mijn geweren met lange loop met 3 sterretjes gaan meten.