Gunboards Forums banner

1 - 2 of 2 Posts

·
Super Moderator
4,185 Posts
Discussion Starter #1
Here's a feldpost letter sent between brothers who were both serving in the west. It was sent from the 18th division on the 21st of november 1916. It is stamped S.B B. Füs regt. Königin. Schlesw. Holstein. Number 86.

Receiver:
Gefr. Wilf. Pein
Ortskommandantur Nort
St. Martin
Westen
Feldpost - Station 104

Sender:
Füsilier Robert Pein, akt(uell) 9. S(turm?) K(ompagnie?)
18. Inf. Div. Füsl. Rgt 86, II. Batt.
7. Komp. 11. Korps z(ur) Z(eit) Baukomp(?)
Westen

den 21.11.1916
Lieber Bruder,
Dir zur Mitteilg. dass ich deinen Brief aus
vom 10.11 dankend erhalten haben. Hatte am 13. noch eine Karte nach Haus an sie geschrieben. Hoffentlich hast du sie dort noch erhalten. Wie
mir vor einige Tagen schrieb,sind dort ja wieder allerhand Leute eingezogen worden, auch ja schon welche vom Jahrgang 1898. Dann sind wohl bald keine Leute mehr dort. Wer soll denn zuletzt noch die Arbeit machen? War Sonntag nach Gustav Richter(?) hin. Auf Urlaub hat es ihm besser gefallen. Sonntag war Otto Bukschat bei mir zu Besuch, ist bei den 75 bei der 3. Masch. Gew. Abteilg. Wir arbeiten jetzt nur 4 St(un)d(en), von 6-10 morgens und dan haben wir den ganzen Tag und die ganze Nacht Ruhe.
Das schlimmste ist hier aber die Rattenplage. Wie wir heute mittag nach Haus kamen, hatten sie tatsächlich meinen schönen Mantel u(nd) beide Decken kaputt gefressen.
Man weiss bald nicht mehr wo man das Brot hinhängen soll. Habe mir heute mittag einen Kasten vom Depot mitgebracht, ist von innen ganze mit Blech benagelt. Da können die Ratten sich jetzt meinetwegen die Zähne dran ausbeissen.
Hast du von Bernhard schon Post erhalten? Aus seiner ruhigen Stell(un)g ist er jetzt ja abgelöst. Wo mach er jetzt liegen?
Bin sonst noch gesund u(nd) munter, welches ich auch von dir hoffe.
Auf Wiedersehn, Robert.

Nov 21, 1916

Dear Brother:

Just to let you know, I received your letter dated November 10th from Styrin [name of town]. I sent you a postcard at home on the 13th. Hopefully you were able to receive it while you were there. When Anne wrote me several days ago, it seems that everyone there has been inducted [drafted], even up to those the birth year of 1898 [18 year olds]. There will soon be nobody left there. Who will be left there to do the work? I went to see Gustav Richter on Sunday. He said that he liked it better when he was on leave. On Sunday Otto Bukschat stopped by; he is now with the 75th in the 3rd Machine Gun Detachment. We are now working only 4 hours a day, from 6am to 10am, and then we have the rest of the day and all of the night to ourselves.

The worst thing here is the plague of rats. When we came back to our quarters at noon today, they had actually eaten up my nice coat and both blankets. One will soon not know where one should hang up the loaves of bread [to keep the rats out of them]. At noon today I brought a chest back with me from the depot that is nailed up on the inside with tin. As far as I'm concerned, the rats can go ahead and break off their teeth gnawing on it. Have you received any mail from Bernhard? He was transferred out of his quiet position. I wonder where he is now?
Otherwise, I'm still happy and chipper, which I hope you are as well.

Until we meet again,
Robert.

1 - 2 of 2 Posts